Αύξηση κύκλου εργασιών κατά 6,3% στα 373,7 εκατ. ευρώ από 351,6 εκατ. ευρώ το 2023 κατέγραψε η ΕΥΔΑΠ το 2024, ενώ εμφάνισε τετραπλασιασμό επενδύσεων σε σχέση με το προ πενταετίας επίπεδο από 14,2 εκατ. ευρώ το 2019 σε 60,7 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, όπως έγινε γνωστό με σχετική ανακοίνωση, το ΔΣ της εταιρείας θα προτείνει στην Γενική Συνέλευση των μετόχων τη διανομή μερίσματος, 0,07 ευρώ ανά μετοχή.
Όπως σημειώνει η εταιρεία σε ανακοίνωσή της, οι υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν το 2024, οδήγησαν σε σημαντική αύξηση της κατανάλωσης κατά 6,2% και συνακόλουθα σε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 6,3%, στα 373,7 εκατ. ευρώ από 351,6 εκατ. ευρώ το 2023. Ειδικότερα, τα έσοδα από παροχή νερού και σχετιζόμενες υπηρεσίες παρουσίασαν αύξηση κατά 16,3 εκατ. ευρώ (+7,3%), ενώ παράλληλα κινήθηκαν και τα έσοδα από υπηρεσίες αποχέτευσης, τα οποία σημείωσαν αύξηση κατά 5,1 εκατ. ευρώ (+5,0%). Παράλληλα, το λειτουργικό κόστος παρουσίασε αύξηση κατά 9%, στα 316,3 εκατ. ευρώ από 290,5 εκατ. ευρώ το 2023.
Οι βασικοί λόγοι για την αύξηση του λειτουργικού κόστους είναι:
Α) η αύξηση στις αμοιβές και έξοδα προσωπικού κατά 9% (11,6 εκατ. ευρώ) λόγω κυρίως εφάπαξ καταβολής ποσών, της συμμόρφωσης με τον ν. 5035/23, καθώς και της υπογραφής νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
Β) η αύξηση στα έξοδα τρίτων κατά 16% (9 εκατ. ευρώ), κυρίως λόγω των αυξημένων εξόδων συντήρησης των ΚΕΛ Μεγαρέων και Κορωπίου, που εντάχθηκαν στη λειτουργία της Εταιρείας.
Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω, τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) της Εταιρείας παρουσίασαν μείωση κατά 3,8 εκατ. ευρώ (-6%) και διαμορφώθηκαν στα 57,1 εκατ. ευρώ από 60,8 εκατ. ευρώ το 2023. Το EBITDA margin διαμορφώθηκε στο 15,3% από 17,3% το 2023. Η μείωση του EBITDA σε συνδυασμό με την αύξηση των αποσβέσεων κατά 2,7 εκατ. ευρώ (7%), επηρέασαν τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων (EBIT) της Εταιρείας, τα οποία από 21,5 εκατ. ευρώ το 2023, υποχώρησαν στα 15,1 εκατ. ευρώ το 2024. Το EBIT margin διαμορφώθηκε στο 4,0% από 6,1% το 2023.
Τα χρηματοοικονομικά έσοδα σημείωσαν αύξηση κατά 2.216 χιλιάδες ευρώ (+12%) και διαμορφώθηκαν στα 20 εκατ. ευρώ από 17,8 εκατ. ευρώ το 2023.
Τα κέρδη προ φόρων της Εταιρείας διαμορφώθηκαν στα 25,1 εκατ. ευρώ από 28 εκατ. ευρώ το 2023 σημειώνοντας μείωση κατά 10% ή 2,9 εκατ. ευρώ.
Οι Καθαρές Λειτουργικές Ταμιακές εισροές για τον όμιλο αυξήθηκαν από 20,6 εκατ. ευρώ το 2023 σε 26,3 εκατ. ευρώ το 2024, σημειώνοντας αύξηση περίπου 6 εκατ. ευρώ. Οι Καθαρές Επενδυτικές Ταμιακές ροές για τον όμιλο διαμορφώθηκαν σε εκροή 41 εκατ. ευρώ, ενώ το 2023 υπήρχε εκροή ύψους 14,1 εκατ. ευρώ. Η αγορά ενσώματων ακινητοποιήσεων διαμορφώθηκε στα 63,7 εκατ. ευρώ το 2024, από 44,2 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ σε ό,τι αφορά τους τόκους εισπραχθέντες παρουσιάστηκε αύξηση, από 9,9 εκατ. ευρώ το 2023 σε 11,2 εκατ. ευρώ το 2024.
Τετραπλασιασμός Επενδύσεων
Το 2024 η απορρόφηση του επενδυτικού προγράμματος έργων ανήλθε σε 60,7 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 37% σε σύγκριση με την απορρόφηση του 2023. Το 24% των απορροφήσεων 2024 καταβλήθηκε από την Ε.Ε. Οι επενδύσεις το 2024 σε απόλυτους αριθμούς έχουν περισσότερο από τετραπλασιαστεί σε σύγκριση με το προ πενταετίας επίπεδο, καθώς από 14,2 εκατ. ευρώ το 2019, η Εταιρεία το 2024 πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 60,7 εκατ. ευρώ. Στο 4ο τρίμηνο του 2024 παρατηρήθηκε αύξηση της απορρόφησης τριμήνου στο 99% σε σύγκριση με την απορρόφηση του τρίτου τριμήνου του 2024 (78%), του δεύτερου τριμήνου του 2024 (59%) και του πρώτου τριμήνου 2024 (57%).
Το εγκεκριμένο επενδυτικό πρόγραμμα 2025-2034 ύψους 2,16 δισ. ευρώ αφορά σε:
· μεγάλα έργα στην Ανατολική Αττική (968,8 εκατ. ευρώ)
· έργα του δικτύου ύδρευσης (715,8 εκατ. ευρώ)
· έργα αποχέτευσης (370,3 εκατ. ευρώ)
· έργα κτιριακά, ψηφιακής διακυβέρνησης και μετασχηματισμού (108,6 εκατ. ευρώ)
Το 50% του προϋπολογισμού των έργων χρηματοδοτείται από την Ε.Ε.
Εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου
Στις 27 Σεπτεμβρίου 2024 δημοσιεύτηκε η νέα ΚΥΑ (Ν. 5438/2024) «Καθορισμός γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, μέτρα βελτίωσης αυτών. Διαδικασίες και μέθοδος ανάκτησης κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του» η οποία αντικατέστησε την ακυρωμένη από το ΣτΕ υπ’ αριθμ. 135275/19.05.2017 απόφαση της διυπουργικής Εθνικής Επιτροπής Υδάτων, περί κανόνων τιμολόγησης του νερού.
Τον Φεβρουάριο του 2025 συζητήθηκε στην ολομέλεια του ΣτΕ η προσφυγή συνδικαλιστικών οργανώσεων, εργαζομένων σε επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης και φυσικών προσώπων, χρηστών των υπηρεσιών που προσφέρουν οι επιχειρήσεις αυτές, κατά της ΚΥΑ (Ν. 5438/2024).
Στις 11 Οκτωβρίου 2024 δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β’ 5657/11.10.2024) η διαπιστωτική πράξη αναφορικά με την στελέχωση και την άσκηση των νέων αρμοδιοτήτων της ΡΑΑΕΥ για τα ύδατα και τα αστικά απόβλητα από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Τον Μάρτιο του 2025 η ΡΑΑΕΥ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 12Α και 12Β του ν. 4001/2011 (Α΄ 179), διαπίστωσε τη διαχειριστική επάρκεια της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. για την παροχή υπηρεσιών ύδατος.
Η Εταιρεία βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τον ρυθμιστή σε σχέση με την εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου με βάση την ΚΥΑ. Η διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο εξέτασης των στοιχείων από την ΡΑΑΕΥ ώστε να υπολογιστεί το επιτρεπόμενο έσοδο της ΕΥΔΑΠ Α.Ε., από το οποίο θα προκύψουν τα νέα τιμολόγια.
Το 2024, η παρατεταμένη ανομβρία, σε συνδυασμό με την αύξηση της κατανάλωσης λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που επικράτησαν, οδήγησε σε σημαντική μείωση των αποθεμάτων στους ταμιευτήρες της ΕΥΔΑΠ ΠΑΓΙΩΝ, της εταιρίας που ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο και προμηθεύει το αδιύλιστο νερό στην ΕΥΔΑΠ Α.Ε., σύμφωνα με τη σύμβαση του Ν. 4812/2021 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της Εταιρείας Παγίων ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΔΑΠ Α.Ε.
Η ΕΥΔΑΠ, σύμφωνα πάντα με την ανακοίνωση, λόγω της σημασίας της επάρκειας του αδιύλιστου νερού στην λειτουργία της, προχώρησε, ως λειτουργός του συστήματος, σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό σε κινήσεις μετριασμού των επιπτώσεων της λειψυδρίας με την ενεργοποίηση εναλλακτικών πηγών υδροδότησης (γεωτρήσεις, λίμνη Υλίκη) και καμπάνιες ενημέρωσης των καταναλωτών για την αποφυγή σπατάλης του φυσικού πόρου. Στην Εταιρεία έχουν ήδη ανατεθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μελέτες, τις οποίες εκπονεί, για τα αναγκαία μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα έργα, προκειμένου να μην απειληθεί η τροφοδοσία της ΕΥΔΑΠ με αδιύλιστο νερό και, ως εκ τούτου, η ασφαλής υδροδότηση των πολιτών.
Μάλιστα, όπως υπογραμμίζει η εταιρεία, εάν συνεχιστούν οι ίδιες κλιματικές και υδρολογικές συνθήκες της προηγούμενης τριετίας και το Δημόσιο σε συνεργασία με την ΕΥΔΑΠ δεν προχωρήσει στις απαραίτητες δράσεις και ενέργειες, τεκμαίρεται ότι τα αποθέματα στους ταμιευτήρες που υδροδοτούν την Αττική θα διαρκέσουν έως το τέλος της υδρολογικής περιόδου 2026-2027.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας, Χάρης Σαχίνης, σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του έτους, ανέφερε: «Η αύξηση της κατανάλωσης και, συνεπώς, και η αύξηση του κύκλου εργασιών το 2024 δεν απεικονίστηκαν στα κέρδη της Εταιρείας, καθώς αυξήθηκε το λειτουργικό κόστος λόγω, μεταξύ άλλων, της γεωγραφικής επέκτασης, της επιτάχυνσης του επενδυτικού προγράμματος και της επίδρασης νέων νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων.
Η εφαρμογή του νέου ρυθμιστικού πλαισίου είναι απαραίτητη για την εκτέλεση του αναγκαίου επενδυτικού προγράμματος 2,1 δισ. ευρώ της Εταιρείας, ώστε να αντιμετωπίσει την παλαιότητα των δικτύων και να ενισχύσει τις υποδομές της για να προστατευθούμε από την κλιματική κρίση, εξασφαλίζοντας την αδιάλειπτη παροχή νερού σε όλη την Αττική και προστατεύοντας παράλληλα το περιβάλλον αλλά και εξασφαλίζοντας την ανώτερη ποιότητα των υπηρεσιών της.
Η ΕΥΔΑΠ συνεργάζεται στενά και συνεχώς με το Ελληνικό Δημόσιο, που της προμηθεύει το αδιύλιστο νερό, προκειμένου να μην απειληθεί η υδροδότηση των πολιτών λόγω του αυξανόμενου κινδύνου λειψυδρίας.»
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ