Α state film: Τα αρχεία προπαγάνδας του Χότζα αποκαλύπτουν την παθιασμένη σχέση της Αλβανίας με τον κινηματογράφο

Α state film: Τα αρχεία προπαγάνδας του Χότζα αποκαλύπτουν την παθιασμένη σχέση της Αλβανίας με τον κινηματογράφο

Ανακαλύψτε πώς τα αρχεία του Χότζα αποκαλύπτουν την πολιτική αφήγηση μέσα από τον κινηματογράφο της Αλβανίας.

Γυναίκες και παιδιά με δάκρυα στα μάτια και άνδρες με σφιγμένες γροθιές σχηματίζουν ουρές που φαντάζουν πελώριες, περιμένοντας τη σειρά τους για να πλησιάσουν έναν τάφο και να τον αγγίξουν. Είμαστε στο 1985 στην Τίρανα, όπου το λιτό μαρμάρινο μαυσωλείο του Ενβέρ Χότζα φιλοξενεί το συγκινητικό αυτό σκηνικό. Έτσι ξεκινά η ταινία του Ρόλαντ Σέικο, *A State Film*, που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο ιταλικό φεστιβάλ Giornate degli Autori 2025 και αυτή τη στιγμή προβάλλεται στο Main Opus Bonum Competition του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Ji.hlava στην Τσεχία.

Το ντοκιμαντέρ προέρχεται από ένα εκτενές αρχείο επίσημων βίντεο που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του καθεστώτος του Ενβέρ Χότζα και αποτελεί μια ενδιαφέρουσα μελέτη για τη δύναμη της εικόνας. Οι εργάτες-ήρωες και οι χορεύτριες με παραδοσιακές φορεσιές που εμφανίζονται στην ταινία δημιουργούν ένα οπτικό ερέθισμα που βοηθά στην κατανόηση του κλίματος της εποχής. Ο Σέικο δήλωσε στο περιοδικό Variety ότι εργάζεται με αρχεία προπαγανδιστικών ταινιών για αρκετά χρόνια και οι δύο πηγές περιέχουν χιλιάδες ταινίες που σχεδιάστηκαν για να οικοδομήσουν μια πολιτική αφήγηση με εντυπωσιακή κινηματογραφική φιλοδοξία.

Στην προηγούμενη ταινία του, *The Image Machine of Alfredo C.*, ο Σέικο εξερεύνησε παρόμοια θέματα. Η ταινία αναφέρεται στην αληθινή ιστορία ενός καμεραμάν του Istituto Luce που κινηματογράφησε τον Μουσολίνι και τη φασιστική προπαγάνδα, ενώ παράλληλα αναδείκνυε τη ζωή του ηγέτη της κομμουνιστικής Αλβανίας.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η ταινία *State Film* δεν περιέχει ιστορικά στοιχεία ή υπότιτλους. Η αφήγηση βασίζεται στο μοντάζ και απαιτεί από το κοινό να είναι εξοικειωμένο με την ιστορία, ώστε να εκτιμήσει την αποκάλυψη των ιδεολογικών μηχανισμών προπαγάνδας και των επιπτώσεών τους. Το μοντάζ, το οποίο αντλεί από το προσωπικό αρχείο του Χότζα, παρουσιάζει στιγμιότυπα μακριά από τις ενθουσιώδεις μάζες, με επίκεντρο την αγαπημένη μαύρη Mercedes του κομμουνιστή ηγέτη, δημιουργώντας μια εντυπωσιακή αντίθεση που υποδηλώνει τη μοναξιά της εξουσίας.

Βίντεο:

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play