Αναδρομή στη σπουδαία καριέρα και την παραίτηση της Άννας Συνοδινού από το Εθνικό Θέατρο το 1964. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Εθνικού Θεάτρου αποφάσισε να παραπέμψει την Άννα Συνοδινού στο Θεατρικό Δικαστήριο για να καθοριστούν οι ποινές που θα της επιβληθούν. Πριν φτάσουμε στη στιγμή όπου μια ηθοποιός ή οποιοσδήποτε άλλος θα οδηγηθεί σε δίκη, θα ήθελα —ας μου επιτραπεί— να εκφράσω τις σκέψεις μου, προκειμένου να ενημερώσω το κοινό και να προσφέρω μια καθαρή εικόνα της κατάστασης που με οδήγησε στην παραίτηση από το Εθνικό Θέατρο. Ξεκινώντας την καριέρα μου ως ηθοποιός, έδωσα στον εαυτό μου και στους γονείς μου μια υπόσχεση να διατηρώ την ακεραιότητα και τη γνησιότητα της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Η ζωή —ιδίως αυτή του θεάτρου— προσφέρει πολλούς πειρασμούς που μπορούν να μας απομακρύνουν από τις υποσχέσεις που έχουμε δώσει. Ο αγώνας αυτός είναι σφοδρός και απαιτητικός. Ευτυχώς, έχω διδαχθεί πολύτιμα διδάγματα από τη μελέτη των έργων των σπουδαίων θεατρικών ποιητών.
Η στιγμή που με οδήγησε σε αποφάσεις είναι η ανακοίνωση του διορισμού του κ. Μινωτή ως καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου. Αυτή η θέση αποτελεί το ανώτατο αξίωμα για έναν καλλιτέχνη, καθώς ο καλλιτεχνικός διευθυντής κατευθύνει την πορεία του θεάτρου μας. Όταν ζήτησα από τον κ. Μινωτή να με διδάξει την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, με απάντησε με ειλικρίνεια ότι δεν είχε επιλέξει ούτε το έργο ούτε την πρωταγωνίστρια.
Στη διάρκεια της προετοιμασίας του έργου, υπήρξαν πολλές προκλήσεις που με έκαναν να αναθεωρήσω τη στάση μου απέναντί του. Δεν είναι για μένα η πιο ταπεινή πράξη αυτή του δασκάλου που αρνείται να διδάξει τον μαθητή. Οι εμπειρίες που βίωσα τότε μου έδειξαν ότι ο κ. Μινωτής δεν είναι ο κατάλληλος άνθρωπος να διευθύνει την καλλιτεχνική μου πορεία. Συνειδητοποίησα την υποχρέωσή μου να μην ενταχθώ σε μια καλλιτεχνική ομάδα που δεν εγγυάται την αμεροληψία και το καλλιτεχνικό μέγεθος.
Η παραίτησή μου, 48 ώρες μετά την ανακοίνωση του διορισμού του κ. Μινωτή, είναι ένα αναγκαίο βήμα που προκύπτει από το ήθος και τις αρχές μου. Η δραματική απόφαση αυτή προκάλεσε πολλές συνέπειες που είναι δύσκολο να περιγραφούν. Εύχομαι να αποδείξω ότι δεν έχω άδικο και να καταλάβω δημόσια τη στάση τους.
Αυτή ήταν η επιστολή που αποστάλθηκε στην εφημερίδα «Τα Νέα» μετά την παραίτησή της, που έλαβε χώρα στις 5 Ιουνίου 1964. Ο Αλέξης Μινωτής διορίστηκε ως καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Σκηνής, αλλά η Άννα Συνοδινού παρέμεινε σταθερή στη θέση της, παρά τις προτροπές του τότε διευθύνοντος συμβούλου του Εθνικού, Γιώργου Θεοτοκά, να την αναθεωρήσει.
Η Άννα Συνοδινού, από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του ελληνικού θεάτρου του 20ού αιώνα, ήταν γνωστή για τους πρωταγωνιστικούς της ρόλους σε κλασικά έργα. Με πέρασμα στον κινηματογράφο, την τηλεόραση και τη διδασκαλία, αλλά και στην πολιτική, διακρίθηκε ως μια πολυδιάστατη καλλιτέχνης. Γεννημένη στο Λουτράκι το 1927 και με καταγωγή από την Αμοργό, έφυγε από τη ζωή το 2016 στην Αθήνα.
Πηγή περιεχομένου: in.gr
![]()
