Η παιδεία απαιτεί ελευθερία και δημιουργικότητα για την αληθινή ανάπτυξη των νέων. Στην εποχή μας, η εκπαίδευση και η παιδεία δεν μπορούν να επιλύονται μέσω επιφανειακών προσεγγίσεων. «Θέλει αρετήν και τόλμην η παιδεία», όπως επισημαίνει ο Χρίστος Τσολάκης, αναγνωρίζοντας ότι η αληθινή γνώση και ελευθερία είναι πολύτιμα αγαθά που κατακτώνται με κόπο και όχι με την επιβολή συστημάτων και κανονισμών. Αυτά τα αγαθά εμπνέονται και κατακτώνται, και οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση οδηγεί στον αφανισμό τους.
Η κατάκτηση της παιδείας προϋποθέτει την εσωτερική ελευθερία του ανθρώπου. Μόνο όταν είναι ελεύθερος, μπορεί να δαμάσει τη μοίρα του, να εξερευνήσει νέες αλήθειες και να αποκαλύψει την ομορφιά που τον περιβάλλει. Η πνευματική και πολιτική ηγεσία μας, αλληθωρίζοντας άλλοτε προς την αρχαία Ελλάδα και άλλοτε προς την Ευρώπη, οδηγεί τη χώρα σε πνευματικό διχασμό και μαρασμό. Η παιδεία οφείλει να ανανεωθεί, για να γίνει δυναμική και δημιουργική, εστιάζοντας στη δημιουργικότητα και την ενθάρρυνση της πρωτοβουλίας των νέων.
«Η παιδεία σημαίνει όρθρο και έξαρση ψυχών», δηλώνει ο Τσολάκης, προειδοποιώντας ότι τα διατάγματα και οι έλεγχοι δεν αρκούν για να αναστρέψουν την κρίση στην εκπαίδευση. «Η αλήθεια είναι άλλη», λέει ο σοφός, αναγνωρίζοντας την ανάγκη να στραφούμε στις ρίζες μας και να μάθουμε ότι ο αγώνας για την ευτυχία και την ανθρωπότητα είναι το κλειδί για την εκπαιδευτική αναγέννηση.
Η πνευματική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος προϋποθέτει δασκάλους που είναι ελεύθεροι και δημιουργικοί, καθώς αυτοί θα προετοιμάσουν τους ελεύθερους ανθρώπους του μέλλοντος. Ο δρόμος προς την αληθινή παιδεία είναι δύσκολος αλλά αναγκαίος, απαιτώντας αποφασιστικότητα και ειλικρίνεια στην αναζήτηση της γνώσης.
Πηγή περιεχομένου: in.gr