Εξετάζουμε την κρίσιμη κατάσταση στην αγορά ελαιολάδου στην Ελλάδα, εστιάζοντας σε πτώση τιμών και προτάσεις για εθνική στρατηγική. Η ελληνική βιομηχανία ελαιολάδου βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή. Η απότομη πτώση της εγχώριας ζήτησης έχει αφήσει σχεδόν το 40% έως 50% της φετινής σοδειάς αδιάθετη, δημιουργώντας πλεόνασμα που ασκεί έντονη πίεση στους παραγωγούς. Οι τιμές παραγωγού έχουν πέσει περίπου στα 3,80 ευρώ ανά λίτρο—μόλις που καλύπτουν το κόστος παραγωγής και προκαλούν ανησυχίες σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού.
Ταυτόχρονα, η κατανάλωση ελαιολάδου στην Ελλάδα έχει μειωθεί στα 9,7 λίτρα ανά άτομο, οδηγώντας τους εμφιαλωτές να προσπαθήσουν να αναζωογονήσουν τη ζήτηση για επώνυμα προϊόντα. Οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ έχουν επίσης περιοριστεί στις 15.800 τόνους.
Δεδομένα που παρουσίασαν εκπρόσωποι της ΣΕΒΙΤΕΛ, της Ένωσης Βιομηχανιών Ελαιολάδου, αποτυπώνουν μια ζοφερή εικόνα: από τους 250.000 τόνους που παράγονται ετησίως στην Ελλάδα, μόνο οι 110.000 τόνοι προορίζονται για εσωτερική κατανάλωση. Από αυτούς, μόλις 15.800 τόνοι πωλούνται ως επώνυμα προϊόντα στα ράφια των καταστημάτων, ενώ οι υπόλοιποι 95.000 τόνοι διανέμονται σε παραδοσιακές 16λιτρες τενεκεδένιες συσκευασίες—συχνά χωρίς ετικέτα και χωρίς πιστοποίηση ποιότητας.
Παρά το πλεόνασμα, η ΣΕΒΙΤΕΛ διατηρεί συγκρατημένη αισιοδοξία ότι όλα τα ελαιόλαδα θα πωληθούν μέχρι το τέλος της περιόδου. Ωστόσο, επισημαίνουν ότι οι παραδοσιακές τενεκεδένιες συσκευασίες αποτελούν εμπόδιο στην ανάπτυξη επώνυμων προϊόντων και τονίζουν την επείγουσα ανάγκη επιβολής νόμων κατά των μαζικών, μη ανιχνεύσιμων πωλήσεων σε μεγάλες συσκευασίες.
Πέρα από τη ρύθμιση, πολλοί ζητούν μια ενιαία εθνική στρατηγική για το ελαιόλαδο που να περιλαμβάνει όλους τους συμμετόχους της αλυσίδας εφοδιασμού. Υπάρχει επίσης ανανεωμένη ζήτηση για την επιβολή υπαρχόντων κανόνων φιλοξενίας, όπως η υποχρεωτική χρήση σφραγισμένου, μιας χρήσης ελαιολάδου σε εστιατόρια—μία κίνηση που, σύμφωνα με τους ειδικούς, θα μπορούσε να ενισχύσει την παγκόσμια εικόνα του ελληνικού ελαιολάδου, ειδικά με πάνω από 30 εκατομμύρια τουρίστες που επισκέπτονται ετησίως.
Ο πρόεδρος της Εθνικής Διασυνδετικής Οργάνωσης Ελαιολάδου ανέφερε ότι η επιβολή νόμων κατά της μαζικής διανομής είναι πολιτικά κοστοβόρα. Παρά τα χρόνια προτάσεων, η ΣΕΒΙΤΕΛ δηλώνει ότι η πραγματική δράση είναι ακόμη ανύπαρκτη, καθιστώντας μια ενιαία εθνική πολιτική πιο επείγουσα από ποτέ.
Πηγή περιεχομένου: in.gr