Η ανατροπή γύρω από την αυτοπροσωπογραφία του Γκογκέν: Αλήθεια ή παραποίηση;

Η ανατροπή γύρω από την αυτοπροσωπογραφία του Γκογκέν: Αλήθεια ή παραποίηση;

Ανακαλύψτε την αλήθεια πίσω από την αυτοπροσωπογραφία του Πολ Γκογκέν στο Kunstmuseum Βασιλείας. Το Kunstmuseum Βασιλείας ολοκλήρωσε μια εκτενή μελέτη που διέλυσε την αμφισβήτηση σχετικά με το τελευταίο αυτοπορτρέτο του Πολ Γκογκέν. Σύμφωνα με την Art Newspaper, οι ειδικοί, μετά από μήνες ερευνών και λεπτομερή τεχνικό έλεγχο, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο πίνακας είναι πράγματι έργο του Γκογκέν. Ωστόσο, ορισμένα τμήματα του προσώπου έχουν επιζωγραφιστεί πολλά χρόνια μετά τον θάνατό του.

Η συζήτηση είχε ξεκινήσει την άνοιξη, όταν ο μελετητής Φαμπρίς Φουρμανουάρ ισχυρίστηκε ότι ο πίνακας δεν είχε δημιουργηθεί από τον Γκογκέν, αλλά ότι ζωγραφίστηκε το 1916 από τον φίλο του, τον Βιετναμέζο Νγκουγιέν Βαν Καμ, στο νησί Χίβα Οά. Αν η θεωρία αυτή είχε επιβεβαιωθεί, θα σήμαινε ότι το έργο δεν ήταν αυτοπροσωπογραφία, αλλά μεταγενέστερη αντιγραφή.

Οι συντηρητές του μουσείου προχώρησαν σε πολλές αναλύσεις, συμπεριλαμβανομένων εξετάσεων με υπεριώδες φως, που αποκάλυψαν ότι το έργο είναι όντως του Γκογκέν. Ωστόσο, κάποια μέρη του προσώπου είχαν τροποποιηθεί μεταγενέστερα, καθώς εντοπίστηκαν στρώσεις μπογιάς που δεν ανήκουν στην αρχική σύνθεση. Το πιο σημαντικό εύρημα ήταν η παρουσία λευκού του τιτανίου, χρωστικής που διατέθηκε στην αγορά μόνο μετά το 1918. Αυτό υποδηλώνει ότι οι τροποποιήσεις έγιναν τουλάχιστον 15 χρόνια μετά τον θάνατο του Γκογκέν, πριν το 1926, όταν φωτογραφία του πίνακα δείχνει τις αλλαγές.

Παρά τις τροποποιήσεις, το έργο παραμένει ένα από τα πιο σημαντικά της τελευταίας περιόδου του καλλιτέχνη. Η εικόνα του Γκογκέν — εξαντλημένος και γυμνός από κάθε έπαρση — καθορίζει την αντίληψη που έχουμε για τον ζωγράφο στα τελευταία του χρόνια, σε πλήρη αντίθεση με τις παλαιότερες, δυναμικές αυτοπροσωπογραφίες του.

Η ιστορία του πίνακα είναι επίσης συναρπαστική: ο Γκογκέν τον χάρισε στον Νγκουγιέν Βαν Καμ το 1903, ο οποίος τον έδωσε σε φίλο του, τον Λουί Γκρελέ. Το 1924, το έργο δημοπρατήθηκε από τον Sotheby’s, χωρίς όμως να βρει αγοραστή, και κατέληξε τελικά στον γιατρό Καρλ Χόφμαν, ο οποίος το κληροδότησε στο Kunstmuseum Βασιλείας το 1945.

Το Wildenstein Plattner Institute, που επιμελείται το επίσημο catalogue raisonné του Γκογκέν, εξέτασε το έργο στις 9 Οκτωβρίου και επιβεβαίωσε την αυθεντικότητά του. Το μουσείο δεν σκοπεύει να αφαιρέσει τις μεταγενέστερες επεμβάσεις, καθώς το θεωρεί ένα έργο που φέρει όχι μόνο την υπογραφή του Γκογκέν, αλλά και τις ενδείξεις της ιστορίας του μέσα στον χρόνο.

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play