Η μάγισσα και το καπέλο: Ποιο έρχεται πρώτο;

Η μάγισσα και το καπέλο: Ποιο έρχεται πρώτο;

Ανακαλύψτε την ιστορία πίσω από το εμβληματικό καπέλο της μάγισσας και την πολιτισμική του σημασία. Όταν σκεφτόμαστε την εικόνα της μάγισσας, συχνά το πρώτο που μας έρχεται στο νου δεν είναι οι κατάρες ή τα φίλτρα, αλλά η σκούπα και το χαρακτηριστικό κωνικό καπέλο. Η σκούπα εμφανίζεται σε καταγγελίες για μαγεία από τον 14ο αιώνα, όπως στην υπόθεση της Ιρλανδής Λαίδης Άλις Κάιτελερ το 1342, όπου οι διώκτες της ισχυρίστηκαν πως πετούσε πάνω στη σκούπα, διασχίζοντας κάθε τόπο σαν να καλπάζει. Αντίθετα, το καζάνι, καθιερωμένο ως σύμβολο της μαγείας, διαδόθηκε μέσω του Σαίξπηρ και των διάσημων μαγισσών του Μακμπέθ με την εμβληματική επωδό: «Double, double toil and trouble; Fire burn and cauldron bubble».

Ωστόσο, το αντικείμενο που έχει επικρατήσει στην εικονογραφία της μάγισσας είναι το κωνικό καπέλο. Από τη Μάγισσα της Δύσης στον Μάγο του Οζ και την ερμηνεία της Μάργκαρετ Χάμιλτον στην ταινία του 1939, μέχρι τις μάγισσες του Harry Potter και τη σύγχρονη Έλφαμπα στο Wicked, το καπέλο αυτό έχει εξελιχθεί σε παγκόσμιο σύμβολο.

Κωνικά καλύμματα έχουν τις ρίζες τους σε πολύ παλαιότερες περιόδους της ευρωπαϊκής ιστορίας: χρυσοί, επιμήκεις κώνοι με αστρονομικά μοτίβα στην Εποχή του Χαλκού, φορεμένοι από ιερείς με θεϊκή γνώση, αλλά και σε μούμιες της Κίνας, οι οποίες αργότερα ονομάστηκαν Μάγισσες του Σουμπέσι. Στην ευρωπαϊκή παράδοση, τα μυτερά καπέλα συχνά συνδέθηκαν με την καταπίεση και τη διαπόμπευση. Οι Εβραίοι άνδρες του 13ου αιώνα υποχρεώθηκαν από την Καθολική Εκκλησία να φορούν το κωνικό Judenhut, ενώ κατά τη διάρκεια της Ιεράς Εξέτασης στην Ισπανία, οι κατηγορούμενοι για μαγεία φορούσαν ψηλά καλύμματα.

Ο Γκόγια, στο έργο του «Η Πτήση των Μαγισσών» (1798), παρουσίασε τρεις γυναικείες φιγούρες με ψηλά, κωνικά καπέλα, μια εικόνα που ερμηνεύεται συχνά ως έμμεση αναφορά στις πρακτικές των αιρετικών. Ωστόσο, η καλλιτεχνική απεικόνιση της μάγισσας έχει περάσει από μια διαδικασία μετασχηματισμού. Η σύγχρονη εικόνα της μάγισσας επηρεάστηκε σημαντικά από τον Μάγο του Οζ, με την ερμηνεία της Μάργκαρετ Χάμιλτον να καθορίζει το πρότυπο της κακιάς μάγισσας για πολλές γενιές.

Μέχρι τον 20ό αιώνα, η εικόνα της μάγισσας άρχισε να αλλάζει. Το Wicked παρουσίασε την Έλφαμπα ως παρεξηγημένη γυναίκα που αντιστέκεται στην εξουσία. Σήμερα, η μάγισσα έχει γίνει φεμινιστικό σύμβολο που αντιστέκεται στην πατριαρχία και διεκδικεί την αυτοδιάθεση. Το καπέλο, στην νέα εκδοχή του Wicked, επανασχεδιάζεται με οργανικές γραμμές που αναδεικνύουν τη σύνδεσή του με τη φύση, απομακρύνοντάς το από την αρνητική εικόνα του παρελθόντος.

Τώρα το καπέλο δεν θεωρείται τρομακτικό: παιδιά το φορούν στις Απόκριες και σύγχρονοι παγανιστές το θεωρούν μέσο ενέργειας. Όπως τα λαογραφικά μοτίβα του 17ου και 18ου αιώνα διαμόρφωσαν τη δική μας εικόνα, έτσι και η σημερινή εποχή θα επηρεάσει τη θεώρηση των επόμενων γενιών για αυτό το σύμβολο.

Βίντεο:

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play