Η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει τους ψηφοφόρους: Μια νέα απειλή για τη δημοκρατία;

Η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει τους ψηφοφόρους: Μια νέα απειλή για τη δημοκρατία;

Η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει τις εκλογικές αποφάσεις, εγείροντας ανησυχίες για τη δημοκρατία και την ενημέρωση των πολιτών. Μια συζήτηση με ένα chatbot τεχνητής νοημοσύνης έχει την ικανότητα να σας μεταπείσει σχετικά με την εκλογική σας επιλογή. Όπως αποκαλύπτουν πρόσφατες μελέτες, τα chatbot είναι σημαντικά πιο αποτελεσματικά στην επιρροή των πολιτικών απόψεων του κοινού σε σύγκριση με τα παραδοσιακά εκλογικά μηνύματα και τις διαφημίσεις. Συγκεκριμένα, οι απόψεις των ψηφοφόρων μετατοπίστηκαν έως και 15 ποσοστιαίες μονάδες έπειτα από μια σύντομη συζήτηση με ένα chatbot. Η πρώτη μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Nature, εξέτασε την αποτελεσματικότητα αυτών των εργαλείων και διαπίστωσε ότι η επιρροή τους δεν προέρχεται από την συναισθηματική απεύθυνση, αλλά από τον μεγάλο όγκο πληροφοριών που παρέχουν — αληθινών ή ψευδών — χωρίς να επιδίδονται σε κηρύγματα.

Τα ευρήματα ενισχύουν τις ανησυχίες ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης, με αποτέλεσμα την υπονόμευση της δημοκρατίας. Η κοινωνική επιστήμονας Λίσα Άργκαϊλ ανέφερε ότι οι πολίτες παραπληροφορούνται περισσότερο, αντί να ενημερώνονται καλύτερα.

Στη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nature, 6.000 εθελοντές από τον Καναδά, την Πολωνία και τις ΗΠΑ αξιολόγησαν τους βασικούς υποψηφίους των τελευταίων προεδρικών εκλογών. Οι εθελοντές κλήθηκαν να συζητήσουν με ένα chatbot που προωθούσε συγκεκριμένο υποψήφιο και στη συνέχεια να βαθμολογήσουν ξανά τους πολιτικούς. Τα chatbot φάνηκαν πιο πειστικά όταν εστιάζονταν σε γεγονότα και πολιτικές αντί για τις προσωπικότητες των υποψηφίων. Στις ΗΠΑ, περισσότερα από 2.300 άτομα συμμετείχαν πριν από τις προεδρικές εκλογές του 2024, με τον Ντόναλντ Τραμπ να αντιμετωπίζει την Κάμαλα Χάρις.

Τα ευρήματα αποδεικνύουν ότι, παρά το γεγονός ότι οι βαθμολογίες των ψηφοφόρων μπορεί να φαίνονται μικρές, η επιρροή τους είναι ισχυρότερη από αυτήν των παραδοσιακών πολιτικών διαφημίσεων, οι οποίες αλλάζουν τις απόψεις κατά λιγότερο από μία μονάδα. Οι μεταβολές ήταν ακόμα πιο έντονες στην Πολωνία και τον Καναδά, όπου οι ψηφοφόροι παρουσίασαν μέσες μετατοπίσεις δέκα μονάδων.

Η μελέτη στο Science, που ανάλυσε τις απαντήσεις 77.000 Βρετανών για διάφορα πολιτικά θέματα, επιβεβαίωσε επίσης ότι οι βαθμολογίες των συμμετεχόντων αλλάζουν μετά τη συζήτηση με ένα chatbot, μερικές φορές ακόμη και 5 με 10 μονάδες. Αν και η εξατομίκευση των μηνυμάτων δεν φάνηκε να βελτιώνει την πειστικότητα, οι ερευνητές υπογραμμίζουν τη σημασία των εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης και των κριτηρίων σχεδίασης των chatbot. Οι επικεφαλής της μελέτης τονίζουν την ανάγκη για κριτική σκέψη σχετικά με τους σκοπούς των δημιουργών και τις ατζέντες που εκπροσωπούν.

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play