Εξερευνώντας την τέχνη της Mierle Laderman Ukeles και τον διάλογό της με τη δημόσια σφαίρα στη Νέα Υόρκη. Οι κάτοικοι μιας πόλης αναρωτιούνται αν ακούν τους ανθρώπους που τη διατηρούν ζωντανή κάθε μέρα. Αυτή είναι η κεντρική ερώτηση που θέτει η Mierle Laderman Ukeles στο ντοκιμαντέρ *Maintenance Artist*, το οποίο διερευνά τη διαρκή επικοινωνία της καλλιτέχνιδος με τις κυβερνητικές υπηρεσίες της Νέας Υόρκης. Αυτή η ταινία, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Tribeca, φέρνει στο προσκήνιο έναν επίκαιρο διάλογο για τον ρόλο των εργατών στον δημόσιο χώρο.
Το *Maintenance Artist*, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Toby Perl Freilich, παρακολουθεί την Ukeles καθώς διαμορφώνει την έννοια της Maintenance Art. Ο όρος αυτός επινοήθηκε το 1969 και περιγράφει τη διαδικασία μετατροπής καθημερινών εργασιών σε έργα τέχνης. Καθώς η Ukeles μεγαλώνει τα παιδιά της, αναζητά να συνδυάσει τη μητρότητα με την καλλιτεχνική δημιουργία. Η ερώτησή της για το ποιος θα καθαρίσει τα σκουπίδια τη Δευτέρα το πρωί αποτυπώνει τη σύγκρουση μεταξύ της τέχνης και της καθημερινότητας.
Η ταινία αναλύει την πορεία της καλλιτέχνιδος μέσα από κομβικά σημεία της καριέρας της, συνδέοντας την με τις φεμινιστικές προσεγγίσεις της τέχνης, την οικονομική κρίση της Νέας Υόρκης, και την εξέλιξη της εννοιολογικής τέχνης. Η Ukeles αφηγείται την προσωπική της εμπειρία καθώς εργάζεται δίπλα στους υπαλλήλους του Τμήματος Καθαριότητας της Νέας Υόρκης, εξετάζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Ο Freilich εστιάζει στην υποτιμημένη τέχνη της Ukeles, προσπαθώντας να αναδείξει τη σημασία της δουλειάς της. Στη διάρκεια των γυρισμάτων, οι αντιδράσεις των εργατών υπογραμμίζουν τις κοινωνικές προκαταλήψεις που επικρατούν στον δημόσιο τομέα. Το ντοκιμαντέρ ανιχνεύει τις ριζωμένες ανησυχίες γύρω από τη γυναικεία εργασία και την υποτίμηση των καλλιτεχνών που προσφέρουν δημόσιες υπηρεσίες.
Το έργο της Ukeles έχει εξελιχθεί από μη αμειβόμενες δράσεις σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα. Ενώ το ντοκιμαντέρ αναδεικνύει την επιρροή της στη δημόσια τέχνη, παραμένει προβληματικό στο ερώτημα αν η τέχνη της είναι η πιο κατάλληλη λύση για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι. Η Ukeles καταλήγει με μια καθολική διαπίστωση: όλοι μας είμαστε εργάτες συντήρησης.
Πηγή περιεχομένου: in.gr