Η ανάλυση της επιρροής του Γκρέκο στην ελληνική Αναγέννηση και η συμβολή του στην τέχνη. Σεπτέμβριο του 1990, πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο το πρώτο διεθνές συνέδριο για τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, γνωστό ως Ελ Γκρέκο. Σκοπός του συνεδρίου ήταν να επανεξετάσει τη σχέση της τέχνης του Γκρέκο με τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή ζωγραφική, εστιάζοντας στη συζήτηση για τις πιθανές βυζαντινές ρίζες της τέχνης του. Η σημασία του συνεδρίου εντοπίζεται στην αναγνώριση του Θεοτοκόπουλου ως κρητικού καλλιτέχνη, πέρα από την ταυτότητα του Ελ Γκρέκο του Τολέδο.
Ένα χρόνο πριν, τον Μάρτιο του 1989, η εφημερίδα Τα Νέα, με κεντρικό άρθρο της με τίτλο Ο Ελ Γκρέκο επιστρέφει στην Κρήτη, είχε προαναγγείλει την πραγματοποίηση αυτού του επιστημονικού συνεδρίου, που θα συνοδευόταν από μια μεγάλη έκθεση έργων του καλλιτέχνη από διάφορες χώρες. Η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα, τότε καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης, κλήθηκε να εκφράσει τις απόψεις της για το εγχείρημα, αλλά και για τις καλλιτεχνικές πηγές του Θεοτοκόπουλου.
Η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα τόνισε την σπουδαιότητα του συνεδρίου στην πατρίδα του Γκρέκο, το Ηράκλειο, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να αναγνωριστεί η ελληνική καταγωγή της τέχνης του. Ο Γκρέκο υπέγραφε πάντα τα έργα του με το όνομά του ως Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, κάτι που ενισχύει τη σύνδεση του με την ελληνική κουλτούρα μέχρι το τέλος της ζωής του. Η έρευνα που διεξάγεται μέσω του συνεδρίου αναμένεται να αποκαλύψει τις ρίζες της τέχνης του Γκρέκο, όπως και τη σύνδεσή της με το Βυζάντιο.
Το συνέδριο αναμένεται να φέρει στο προσκήνιο ερωτήματα σχετικά με την επιρροή των βυζαντινών στοιχείων στην τέχνη του Γκρέκο, και πώς αυτά επηρεάζουν την καλλιτεχνική του προσέγγιση. Όπως δήλωσε η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα, είναι κρίσιμο να αναγνωρίσουμε την καλλιτεχνική του πορεία και τη σημασία της δημιουργίας του, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για την ιστορία της δυτικής τέχνης.
Η κληρονομιά του Γκρέκο μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμη για την κατανόηση της ελληνικής Αναγέννησης, μιας περιόδου που, όπως ανέφερε η Λαμπράκη Πλάκα, θα μπορούσε να είχε διαμορφωθεί διαφορετικά χωρίς την τουρκική κατοχή. Η προσπάθειά του να συνδυάσει τις επιρροές που συνάντησε κατά τη διάρκεια της ζωής του στην Ευρώπη προσφέρει μια νέα οπτική στις δυνατότητες της ελληνικής τέχνης και της πολιτιστικής της εξέλιξης.
Πηγή περιεχομένου: in.gr