Η έρευνα αποκαλύπτει τη σύνδεση μεταξύ της επιδόσεως των μαθητών και της υπερβολικής χρήσης οθονών. Οι χαμηλές επιδόσεις των μαθητών στα πρώτα σχολικά χρόνια φαίνεται να σχετίζονται με τον χρόνο που αφιερώνουν τα παιδιά μπροστά σε οθόνες. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη ερευνητών από τον Καναδά, οι κίνδυνοι που συνεπάγεται η υπερβολική χρήση ηλεκτρονικών συσκευών, όπως κινητά και υπολογιστές, είναι σοβαροί. Η επικεφαλής ερευνήτρια, δρ. Κάθριν Μπίρκεν από το SickKids Research Institute, τόνισε τη σημασία της πρώιμης παρέμβασης για την ανάπτυξη υγιών συνηθειών χρήσης οθόνης.
Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο JAMA Network Open, διαπίστωσε ότι η παρατεταμένη χρήση οθόνης, κυρίως μέσω τηλεόρασης και ψηφιακών συσκευών, έχει αρνητικές επιπτώσεις στις επιδόσεις των παιδιών σε τεστ ανάγνωσης και μαθηματικών, ενώ η ικανότητά τους στη γραφή δεν φαίνεται να επηρεάζεται. Σημειώνεται ότι, αν και τα ευρήματα υποδεικνύουν συσχέτιση μεταξύ της χρήσης οθόνης και των σχολικών επιδόσεων, δεν αποδεικνύουν αιτιώδη σχέση, κάτι που υποδηλώνει την πιθανότητα ύπαρξης τρίτων παραγόντων.
Η έρευνα παρακολούθησε περισσότερα από 3.000 παιδιά από το Οντάριο από το 2008 έως το 2023, συνδέοντας στοιχεία σχετικά με τον χρόνο που περνούσαν μπροστά σε οθόνες με τα αποτελέσματα τυποποιημένων τεστ. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα κορίτσια παρουσίασαν χαμηλότερες επιδόσεις σε ανάγνωση και μαθηματικά σε σύγκριση με τα αγόρια στην τρίτη δημοτικού. Παράλληλα, μόνο το 20% των γονέων ανέφερε ότι τα παιδιά τους ασχολούνται με βιντεοπαιχνίδια.
Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας προτείνει μέγιστο χρόνο χρήσης οθόνης μία ώρα ημερησίως για παιδιά ηλικίας 2-4 ετών και καθόλου για βρέφη κάτω του ενός έτους. Ωστόσο, οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι η μέτρια και διαδραστική χρήση μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα, ειδικά στην ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων.
Παρόλο που οι υπάρχουσες μελέτες δείχνουν αρνητικές επιπτώσεις από την παρατεταμένη χρήση οθόνων, οι ειδικοί συμφωνούν ότι οι συνθήκες και το πλαίσιο χρήσης είναι καθοριστικοί για την ανάπτυξη των παιδιών. Εάν οι συσκευές χρησιμοποιούνται για εκπαιδευτικούς σκοπούς και υπό την επίβλεψη ενηλίκων, μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμα εργαλεία μάθησης.
Πηγή περιεχομένου: in.gr