Η ιστορία ενός βανδαλισμού στο έργο του Βερμέερ αποκαλύπτει κρυμμένες πτυχές του καλλιτεχνικού κόσμου. Το 1968, το έργο του Ολλανδού ζωγράφου Γιοχάνες Βερμέερ με τίτλο «Νεαρή γυναίκα στο βιργινάλι», που χρονολογείται γύρω στο 1670-1672 και απεικονίζει μια νεαρή γυναίκα που παίζει στο κλαβίχορδο, υπήρξε θύμα βανδαλισμού στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου. Κατά τη διάρκεια του περιστατικού, δεν δημοσιεύθηκαν φωτογραφίες και ο Τύπος ασχολήθηκε ελάχιστα με το θέμα. Ωστόσο, πρόσφατα ο Martin Bailey της The Art Newspaper επανέφερε αυτή την άγνωστη ιστορία, την οποία φαίνεται ότι η γκαλερί προσπάθησε να αποκρύψει.
Η απώλεια
Η επίθεση αυτή προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία καθώς ο βάνδαλος επιχείρησε να αφαιρέσει το πιο σημαντικό τμήμα της σύνθεσης: το κεφάλι της νεαρής γυναίκας. Ο τότε διευθυντής του μουσείου, Μάρτιν Ντέιβις, τόνισε ότι αν ο άγνωστος επιτυχούσε, η απώλεια θα ήταν καταστροφική. Ποτέ δεν ταυτοποιήθηκε ο δράστης, καθώς η επίθεση δεν έγινε αντιληπτή από τους φύλακες, με αποτέλεσμα τα κίνητρα του παραμένουν άγνωστα.
Η ζημιά έγινε αντιληπτή μόνο όταν ένας επισκέπτης του μουσείου ειδοποίησε τους υπεύθυνους, περίπου δύο ώρες μετά την επίθεση. Αρχικά, ανακοινώθηκε ότι δεν είχε αφαιρεθεί τμήμα του καμβά και η απώλεια χρώματος ήταν ελάχιστη. Ωστόσο, οι έρευνες αποκάλυψαν ότι χρησιμοποιήθηκε ένα αιχμηρό αντικείμενο, πιθανώς μια λεπίδα ξυραφιού, για να κοπεί το κεφάλι της γυναίκας. Η κατάσταση του έργου δεν ήταν εύκολη και η επανατοποθέτησή του στην αίθουσα του μουσείου τρία χρόνια νωρίτερα, ίσως συνέβαλε στην αποφυγή ολοκληρωτικής καταστροφής.
Θα έλκυε ξανά την προσοχή
Ο Ντέιβις ήθελε να δημοσιευθεί φωτογραφία που θα απεικόνιζε τη ζημιά, αλλά οι συνεργάτες του αντέτειναν ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να ενθουσιάσει τον δράστη. Ο Άντριου Φορτζ, καλλιτέχνης και καθηγητής στο Yale, υπογράμμισε ότι η δημοσίευση θα μπορούσε να επαναφέρει την προσοχή στην βαρβαρότητα αυτή. Αρκετοί συνεργάτες του Ντέιβις, περιλαμβανομένου του Χένρι Μουρ, συμφώνησαν με αυτή την άποψη.
Η αναστάτωση γύρω από το έργο του Βερμέερ επανήλθε γρήγορα, καθώς επιδιορθώθηκε μέσα σε λίγες ημέρες και επέστρεψε στην έκθεση στις 11 Απριλίου 1968, μόλις τρεις εβδομάδες μετά την επίθεση.
Φωτογραφία: Wikimedia Commons
Πηγή περιεχομένου: in.gr