Οι αιτίες της πτώσης της εξαγωγικής μηχανής της Γερμανίας

Οι αιτίες της πτώσης της εξαγωγικής μηχανής της Γερμανίας

Η συρρίκνωση των γερμανικών εξαγωγών και οι επιπτώσεις της στην οικονομία αναδεικνύουν σοβαρά διαρθρωτικά προβλήματα. Το μερίδιο της Γερμανίας στις διεθνείς εξαγωγές έχει συρρικνωθεί συνεχώς από το 2017, με την τάση αυτή να επιταχύνεται από το 2021. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε από τους οικονομολόγους της Bundesbank, οι απώλειες στο διεθνές εμπόριο έχουν συμβάλει σημαντικά στην υποτονική ανάπτυξη της γερμανικής οικονομίας . Ειδικότερα, προσομοιώσεις που έγιναν με το μακροοικονομικό μοντέλο της Bundesbank δείχνουν ότι το γερμανικό ΑΕΠ θα είχε αυξηθεί κατά 2,4% περισσότερο την περίοδο 2021-2024 αν δεν υπήρχαν αυτές οι απώλειες στην αγορά εξαγωγών.

Για το 2022, οι απώλειες στο ΑΕΠ από την αδύναμη εξαγωγική δραστηριότητα εκτιμώνται στο 1,3%, ενώ η αρνητική επίδραση συνεχίζεται και το 2024 με -0,8% . Οι περισσότερες απώλειες κατά την περίοδο 2021 – 2023 αποδίδονται στην επιδείνωση της ανταγωνιστικότητας των γερμανών εξαγωγέων σε διάφορους τομείς. Η μελέτη εντοπίζει θεμελιώδη διαρθρωτικά προβλήματα, όπως δημογραφική κρίση, έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού και εντεινόμενη γραφειοκρατία.

Η βιομηχανία μηχανημάτων, η ηλεκτρική βιομηχανία και οι ενεργοβόροι τομείς, όπως η χημική βιομηχανία, έχουν παίξει κρίσιμο ρόλο στην πτώση της ανταγωνιστικότητας. Η πανδημία και η σύγκρουση στην Ουκρανία διατάραξαν τις αλυσίδες εφοδιασμού, οδηγώντας σε αύξηση των τιμών ενέργειας, οι οποίες πρόσθεσαν πίεση στις εξαγωγές των ενεργοβόρων κλάδων. Παρά τη σταδιακή αποκατάσταση της παγκόσμιας ζήτησης για μηχανοκίνητα οχήματα και αεροδιαστημική τεχνολογία, τα ευρήματα δείχνουν ότι το πρόβλημα εντοπίζεται στην πλευρά της προσφοράς στη γερμανική οικονομία.

Η Γερμανία έχει χάσει έδαφος στο πεδίο του διεθνούς ανταγωνισμού και αντιμετωπίζει πλέον έντονο ανταγωνισμό από την Κίνα. Οι γερμανικές εξαγωγές παρουσιάζουν απώλειες σε τομείς όπου η Κίνα κερδίζει έδαφος, γεγονός που δεν είχε παρατηρηθεί τα προηγούμενα χρόνια. Ειδικότερα, οι απώλειες που έχουν υποστεί οι γερμανικές εξαγωγές από το 2021 έως το 2024 είναι σχεδόν ισοδύναμες με αυτές της Μεγάλης Βρετανίας μετά το Brexit.

Για την ενίσχυση της εξαγωγικής ανταγωνιστικότητας της Γερμανίας, απαιτείται άμεση δράση. Οι συντάκτες της μελέτης επισημαίνουν την ανάγκη για ένα αξιόπιστο θεσμικό πλαίσιο που θα προωθεί την απασχόληση και τις επενδύσεις, περιλαμβάνοντας κίνητρα για την εργασία, μείωση εμποδίων στη μετανάστευση εξειδικευμένων εργαζομένων και βελτίωση των φορολογικών κινήτρων. Επίσης, προτείνεται η μεταρρύθμιση της κοινωνικής ασφάλισης και η αποτελεσματική υλοποίηση της ενεργειακής μετάβασης, καθώς και η υποστήριξη των επιχειρήσεων για διαφοροποίηση των προμηθευτών τους.

Πρόσφατα, ο κεντρικός τραπεζίτης J. Nagel τόνισε ότι το επενδυτικό πρόγραμμα της νέας κυβέρνησης για τις υποδομές και την άμυνα δεν είναι αρκετό από μόνο του για την επανεκκίνηση της οικονομίας, προσθέτοντας ότι οι αιτίες της αναπτυξιακής αδυναμίας είναι βαθύτερες.

Η πρωτοβουλία Made for Germany, που συγκροτήθηκε από 61 εταιρείες υπό την ηγεσία του διευθύνοντος συμβούλου της Deutsche Bank, C. Sewing, αποσκοπεί σε επενδύσεις ύψους €631 δισεκατομμυρίων έως το 2028. Ωστόσο, μεγάλο μέρος αυτού του ποσού αφορά ήδη προγραμματισμένες επενδύσεις, ενώ τα νέα κεφάλαια εκτιμώνται σε περίπου €100 δισεκατομμύρια.

Συμπερασματικά, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Ifo, C. Fuest, χαρακτήρισε την πρωτοβουλία ως προσπάθεια διαφήμισης της χώρας, σημειώνοντας ότι η αύξηση των επενδύσεων παραμένει κατά 5% χαμηλότερη σε σχέση με το 2019 και επισημαίνει την ανάγκη για δομικές μεταρρυθμίσεις.

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play