Ποιος είναι ο πραγματικός φωτογράφος πίσω από την ανατριχιαστική εικόνα του κοριτσιού της ναπάλμ;

Ποιος είναι ο πραγματικός φωτογράφος πίσω από την ανατριχιαστική εικόνα του κοριτσιού της ναπάλμ;

Η εμβληματική φωτογραφία του κοριτσιού της ναπάλμ προκαλεί νέες αμφισβητήσεις σχετικά με τον πραγματικό φωτογράφο. Είναι μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωτογραφίες του 20ού αιώνα: ένα γυμνό κορίτσι – με τα χέρια ανοιχτά, το πρόσωπο παραμορφωμένο, το δέρμα καμένο και ξεφλουδισμένο – τρέχει προς την κάμερα καθώς απομακρύνεται από μια επίθεση με ναπάλμ στο Νότιο Βιετνάμ. Στα δεξιά της, το πρόσωπο ενός αγοριού είναι παγωμένο σε μια μάσκα πόνου, που θυμίζει ελληνική τραγωδία. Στα αριστερά της, δύο άλλα παιδιά τρέχουν μακριά από το βομβαρδισμένο χωριό Trảng Bàng. Πίσω τους, μια ομάδα στρατιωτών και, στο βάθος, ένας τοίχος μαύρου καπνού.

Μέσα σε λίγες ώρες από τη δημοσίευσή της τον Ιούνιο του 1972, η φωτογραφία, με τον επίσημο τίτλο «Ο τρόμος του πολέμου», γνωστή ως «Το κορίτσι της ναπάλμ», έγινε η αναλογική έκδοση του viral. Έγινε αντικείμενο συζήτησης για εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο και θεωρείται ότι συνέβαλε σημαντικά στην κινητοποίηση της κοινής γνώμης κατά του πολέμου των ΗΠΑ στο Βιετνάμ. Η Αμερικανίδα συγγραφέας Σούζαν Σόνταγκ είχε σημειώσει ότι η φρικτή εικόνα της εννιάχρονης Κιμ Φουκ σε απόγνωση ενδέχεται να έχει συμβάλει περισσότερο στην αύξηση της αποστροφής του κοινού απέναντι στον πόλεμο από ότι εκατό ώρες τηλεοπτικών βαρβαροτήτων. Ο Σερ Ντον ΜακΚάλιν, ο θρυλικός Βρετανός φωτορεπόρτερ που κάλυψε τον πόλεμο, την χαρακτήρισε την καλύτερη φωτογραφία του πολέμου της τηλεόρασης.

Η «Napalm Girl» είναι μία από τις πιο σημαντικές φωτογραφίες που έχουν τραβηχτεί ποτέ και σίγουρα του πολέμου του Βιετνάμ, δήλωσε ο Γκάρι Νάιτ, Βρετανός φωτορεπόρτερ με δεκαετίες εμπειρίας στη φωτογραφία πολέμου. Για 53 χρόνια, η φωτογραφία αποδιδόταν στον Huynh Cong Nick Út, φωτορεπόρτερ από το Νότιο Βιετνάμ που εργαζόταν για το Associated Press. Ωστόσο, ένα αμφιλεγόμενο ντοκιμαντέρ στο Netflix ισχυρίζεται ότι η εμβληματική φωτογραφία τραβήχτηκε από έναν άλλο άνδρα που βρισκόταν εκείνη την ημέρα στο Trảng Bàng. Σύμφωνα με την ταινία «The Stringer», η φωτογραφία «Terror of War» τραβήχτηκε από έναν ελεύθερο επαγγελματία, ο οποίος πούλησε τις φωτογραφίες του στο AP.

Ο ισχυρισμός αυτός προέρχεται από έναν πρώην συντάκτη φωτογραφιών του AP στη Σαϊγκόν, τον Καρλ Ρόμπινσον, ο οποίος ισχυρίζεται ότι ο θρυλικός διευθυντής φωτογραφίας του πρακτορείου, Χορστ Φάας, του έδωσε εντολή να αλλάξει την πηγή της φωτογραφίας από τον stringer σε Út. Ο Ρόμπινσον, ο οποίος είναι σήμερα 80 ετών, έστειλε ένα email στον Νάιτ το 2022, ζητώντας τη βοήθεια ενός δημοσιογράφου για να βρει τον άγνωστο φωτογράφο – αν είναι ακόμα ζωντανός, ήθελε να του ζητήσει συγγνώμη.

Η δουλειά των ανεξάρτητων φωτορεπόρτερ, που συχνά αγνοούνται, αμφισβητείται, καθώς εργάζονται σε πολύ πιο δύσκολες συνθήκες χωρίς την απαιτούμενη υποστήριξη. Αυτό το ντοκιμαντέρ δεν έχει σκοπό να αναθεωρήσει την πατρότητα της φωτογραφίας, αλλά να προτείνει μια ειλικρινή επανεκτίμηση της σημασίας της.

Βίντεο:

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play