Η πτώση των ναύλων στις θαλάσσιες μεταφορές επηρεάζει θετικά το κόστος για τις ελληνικές εισαγωγικές επιχειρήσεις. Μετά από μια τριετία αναταραχών που ξεκίνησε με την πανδημία και κορυφώθηκε με την πρόσφατη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, τα μεταφορικά κόστη φαίνεται να υποχωρούν σταθερά. Οι ναύλοι εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται πλέον στα χαμηλότερα επίπεδα από τις αρχές του 2024, γεγονός που οφείλεται στην υπερπροσφορά πλοίων και την επιβράδυνση της ζήτησης. Ο παγκόσμιος δείκτης ναύλων World Container Index, μετά από 17 συνεχείς εβδομάδες πτώσης, είναι περίπου 38% χαμηλότερος σε σύγκριση με πέρυσι.
Αυτή η μείωση ναύλων έχει ιδιαίτερη σημασία για τις ελληνικές εισαγωγικές επιχειρήσεις, καθώς μεταφράζεται σε χαμηλότερα μεταφορικά κόστη. Ειδικά σε τομείς όπου τα logistics αντιπροσωπεύουν σημαντικό ποσοστό του τελικού κόστους, όπως είναι τα λιπάσματα, οι ζωοτροφές και οι χημικές πρώτες ύλες, οι χαμηλότεροι ναύλοι συμβάλλουν στην ανακούφιση των επιχειρήσεων. Παρά ταύτα, οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η μείωση των μεταφορικών δεν αντισταθμίζει τις αυξήσεις που επιφέρει η εφαρμογή νέων περιβαλλοντικών δασμών.
Στην ελληνική αγορά, αν και η πτώση των ναύλων προσφέρει μια μικρή ανακούφιση, το πρόβλημα του αυξημένου κόστους παραμένει κεντρικό. Οι παραγωγοί ζωοτροφών και οι αγρότες τονίζουν ότι το μεταφορικό κόστος συνιστά μόλις το 10% – 15% του τελικού κόστους, με το υπόλοιπο να εξαρτάται από τις διεθνείς τιμές ενέργειας και τις συναλλαγματικές ισοτιμίες.
Η τρέχουσα κατάσταση των υποδομών στη χώρα, καθώς και η ανάγκη εκσυγχρονισμού τους, είναι κρίσιμα ζητήματα για την ενίσχυση της μεταφορικής ικανότητας. Ενώ η πτώση των ναύλων παρέχει κάποια ελπίδα για τις επιχειρήσεις, η αργή απορρόφηση των κονδυλίων στον τομέα των μεταφορών περιορίζει τις δυνατότητες ανάπτυξης.
Η πτώση των ναύλων, αν και ενθαρρυντική, δεν μεταφέρεται άμεσα στους τελικούς καταναλωτές, καθώς οι επιχειρήσεις logistics συνεχίζουν να λειτουργούν με αυξημένα λειτουργικά κόστη, όπως ενέργεια και αποθήκευση.
Πηγή περιεχομένου: in.gr
 ![]()
						
  