Το Μαρόκο εξελίσσεται σε σημαντικό παράγοντα της αεροναυπηγικής βιομηχανίας στην περιοχή της Μεσογείου και της Αφρικής. Το Μαρόκο επιδιώκει στρατηγικά να εδραιωθεί ως πρωτοπόρος της αεροναυπηγικής βιομηχανίας στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Αφρικής. Η πρόσφατη συμφωνία μεταξύ της αμερικανικής Boeing και της μαροκινής εταιρείας Casablanca Aéronautique για την παραγωγή εξαρτημάτων του αεροσκάφους 737 MAX αποτελεί απόδειξη της μακροπρόθεσμης στρατηγικής της χώρας. Η Casablanca Aéronautique, θυγατρική του γαλλικού ομίλου Figeac Aéro, θα αναλάβει την κατασκευή μηχανικών εξαρτημάτων για έναν από τους πιο εμβληματικούς τύπους αεροσκαφών της Boeing. Αυτή η συμφωνία εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο συνεργασίας που έχει ξεκινήσει από το 2016, όταν η Boeing υπέγραψε συμφωνία με το Υπουργείο Βιομηχανίας του Μαρόκου, στοχεύοντας στην ενίσχυση της παρουσίας της χώρας στην εφοδιαστική αλυσίδα της παγκόσμιας αεροδιαστημικής βιομηχανίας.
Το Μαρόκο αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα του χαμηλού εργατικού κόστους, της στρατηγικής γεωγραφικής θέσης και της πολιτικής σταθερότητας, προσελκύοντας επενδύσεις από κολοσσούς όπως η Boeing, η Safran και η Bombardier. Με την υποστήριξη του κράτους, δημιουργεί ένα φιλικό περιβάλλον για τη βιομηχανία, με εξειδικευμένα κέντρα εκπαίδευσης και φορολογικά κίνητρα. Επίσης, η κρατική αεροπορική εταιρεία Royal Air Maroc βρίσκεται σε φάση δυναμικής επέκτασης, σχεδιάζοντας την αγορά 74 νέων αεροσκαφών, κυρίως Boeing 787 και 737, ενώ για πρώτη φορά εξετάζει την προμήθεια αεροσκαφών Airbus εδώ και 25 χρόνια. Αυτή η εξέλιξη σχετίζεται με την επιθυμία του Μαρόκου να τετραπλασιάσει τον στόλο του έως το 2030, εν όψει της συνδιοργάνωσης του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου με την Ισπανία και την Πορτογαλία.
Οι εξελίξεις αυτές έχουν ιδιαίτερη σημασία για την Ελλάδα, η οποία διαθέτει πλούσια τεχνογνωσία και ιστορική παρουσία στον τομέα της αεροναυπηγικής, αλλά εδώ και δεκαετίες αντιμετωπίζει προκλήσεις στην βιομηχανική ανάπτυξή της. Ενώ το Μαρόκο προσελκύει επενδύσεις και διαμορφώνει ένα ολοκληρωμένο βιομηχανικό οικοσύστημα, οι σχετικές επενδύσεις στην Ελλάδα παραμένουν περιορισμένες, με περιορισμένες συνεργασίες μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Η ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία), παρά την ικανότητά της στην κατασκευή και υποστήριξη αεροσκαφών, βρίσκεται σε δυσκολίες λόγω υποχρηματοδότησης και γραφειοκρατίας.
Στην τρέχουσα συγκυρία, που η παγκόσμια βιομηχανία επιδιώκει να διαφοροποιήσει την παραγωγή της και να αναζητήσει νέες εναλλακτικές τοποθεσίες, η Ελλάδα θα μπορούσε να αξιοποιήσει τη στρατηγική της θέση και το εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό. Ωστόσο, χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό και υποστήριξη, κινδυνεύει να μείνει πίσω.
Το Μαρόκο μας υπενθυμίζει ότι ακόμη και μια μικρότερη χώρα με σταθερότητα και στοχευμένες πολιτικές μπορεί να διεκδικήσει μια θέση σε απαιτητικούς τομείς τεχνολογίας. Οι εξελίξεις στο Μαρόκο είναι ενδεικτικές του τι μπορεί να επιτύχει η Ελλάδα, εάν επιθυμεί να ανακτήσει τη θέση της στους κρίσιμους τομείς της τεχνολογίας και της άμυνας.
Πηγή περιεχομένου: in.gr