Ο ρόλος του Πειραιά στη ναυτιλιακή ανάκαμψη και οι προοπτικές του μέλλοντος

Ο ρόλος του Πειραιά στη ναυτιλιακή ανάκαμψη και οι προοπτικές του μέλλοντος

Καθώς οι διελεύσεις των πλοίων ανακάμπτουν σταδιακά από τη Διώρυγα του Σουέζ, το λιμάνι του Πειραιά αναδεικνύεται εκ νέου σε κομβικό σημείο εισόδου και διαμετακόμισης φορτίων προς την ευρωπαϊκή ενδοχώρα. Η προοπτική ομαλοποίησης των θαλάσσιων ροών μεταξύ Ασίας και Ευρώπης ενισχύει τη θέση του Πειραιά ως στρατηγικού ναυτιλιακού κόμβου της Ανατολικής Μεσογείου.

Ωστόσο, την αισιοδοξία αυτή σκιάζει η αναζωπύρωση της πειρατείας στα ανοιχτά της Σομαλίας, που επαναφέρει ανησυχίες για την ασφάλεια των πλοίων στον Ινδικό Ωκεανό. Αν και οι επιθέσεις των Σομαλών πειρατών επηρεάζουν περιορισμένα τις διελεύσεις μέσω του Σουέζ, δημιουργούν κλίμα αβεβαιότητας σε μια περίοδο που η παγκόσμια ναυτιλία επιχειρεί να ανακτήσει τη σταθερότητά της.

-Σήμα εμπιστοσύνης από τη Διώρυγα του Σουέζ

Σε συνάντηση με εκπροσώπους 20 ναυτιλιακών εταιρειών, ο ναύαρχος Ossama Rabiee δήλωσε ότι στο διάστημα Ιουλίου – Οκτωβρίου 2025 καταγράφηκαν 4.405 διελεύσεις πλοίων συνολικής χωρητικότητας 185 εκατ. τόνων, έναντι 4.332 πλοίων πέρυσι.

Μόνο τον Οκτώβριο του 2025, σημείωσε, επέστρεψαν 229 πλοία, το υψηλότερο επίπεδο από την αρχή της κρίσης. Ο ναύαρχος Rabiee κάλεσε τις εταιρείες να ενθαρρύνουν τις ναυτιλιακές γραμμές να επανεκκινήσουν τη διέλευση μέσω της Διώρυγας, εκφράζοντας παράλληλα την ικανοποίησή του για την πρωτοβουλία της CMA CGM.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της SCA, η Ειρηνευτική Σύνοδος του Σαρμ Ελ Σέιχ συνέβαλε στην εν μέρει αποκλιμάκωση της έντασης, ενώ οι προτάσεις που υποβλήθηκαν από τις ναυτιλιακές εταιρείες θα εξεταστούν άμεσα.

-Μέτρα στήριξης και επενδύσεις από τη Διώρυγα-

Η SCA έχει ενεργοποιήσει εκπτώσεις στα τέλη διέλευσης και προχωρά σε επεκτάσεις. Σημειώνεται ότι έως τον Δεκέμβριο του 2023, από τη Διώρυγα του Σουέζ διέρχονταν κατά μέσο όρο 72-75 πλοία ημερησίως. Μετά την κρίση, ο αριθμός αυτός μειώθηκε σε 35-40 πλοία, καταγράφοντας πτώση 45%-50%.

-Το λιμάνι του Πειραιά πρωταγωνιστής στα Ultra-Large Container Ships (ULCS)-

Το λιμάνι του Πειραιά συνεχίζει να ενισχύει τον ρόλο του ως ένα από τα πλέον σύγχρονα και στρατηγικά λιμάνια της Μεσογείου, έτοιμο να υποδεχθεί τη νέα γενιά υπερμεγεθών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Με βάθη έως 18 μέτρα και γερανογέφυρες Super-Post-Panamax, ο Πειραιάς είναι έτοιμος να υποστηρίξει πλοία μεγάλης χωρητικότητας.

Οι νεότερες εκτιμήσεις δείχνουν ότι τα πλοία χωρητικότητας άνω των 15.000 TEU θα αγγίξουν συνολική χωρητικότητα άνω των 8,3 εκατομμυρίων TEU έως τα τέλη Δεκεμβρίου. Η στροφή των ναυτιλιακών εταιρειών προς τα ULCS αντικατοπτρίζει τη συνεχή επιδίωξη για χαμηλότερο κόστος και βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση, σε ένα περιβάλλον όπου η πίεση για απανθρακοποίηση και βελτιστοποίηση των δρομολογίων γίνεται ολοένα εντονότερη.

Loading

Play