Το διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα βιώνει μια ριζική αλλαγή, με την τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη να επανακαθορίζουν τις υπηρεσίες και την εμπειρία του πελάτη. Η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση καθώς οι ελληνικές τράπεζες έχουν καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια να βρεθούν στην αιχμή των εξελίξεων, προσφέροντας ψηφιακά εργαλεία που συχνά δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από διεθνείς εφαρμογές FinTech. Επιπλέον, στο τραπεζικό τοπίο έχουν εμφανιστεί νέοι παίκτες, οι αμιγώς ψηφιακές τράπεζες, οι λεγόμενες neobanks.
Οι τέσσερις συστημικές τράπεζες, καθώς και οι μικρότερες, σύμφωνα με στοιχεία που έχουν ανακοινωθεί, έχουν επενδύσει συστηματικά στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό. Στην πρώτη φάση του μετασχηματισμού αυτού, επενδύθηκαν περίπου 800 εκατ. ευρώ, ενώ ακολούθησαν και νέες επενδύσεις που συνεχίζονται. Η αναβάθμιση των core banking συστημάτων και η πλήρης ανανέωση των εφαρμογών mobile banking καθιστούν την εικόνα πιο κοντά σε διεθνείς τεχνολογικές πλατφόρμες παρά στις εφαρμογές που γνωρίζαμε μέχρι πριν πέντε χρόνια.
Σήμερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των τραπεζών, πάνω από το 96% των εγχρήματων συναλλαγών πραγματοποιείται μέσω ψηφιακών καναλιών. Ένα ποσοστό που, όπως επισημαίνεται, θα φαινόταν αδιανόητο πριν από λίγα χρόνια. Παράλληλα, τα φυσικά καταστήματα δεν εξαφανίζονται αλλά εξελίσσονται. Έχουν εμφανιστεί υβριδικά τραπεζικά καταστήματα στην ελληνική αγορά, με δυνατότητες όπως οθόνες και banking μέσω βίντεο, ενώ τα παραδοσιακά καταστήματα έχουν ενσωματώσει νέα τεχνολογικά εργαλεία και ενισχύουν τον ρόλο τους ως συμβουλευτικά κέντρα.
Ένα βασικό στοιχείο που χαρακτηρίζει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι η προσέγγισή του προς τις FinTech. Οι συστημικές τράπεζες δεν βλέπουν τις νέες τεχνολογικές εταιρείες ως απειλή, αλλά ως συνεργάτες. Μέσα από διαγωνισμούς καινοτομίας και incubators που έχουν ανακοινώσει και υλοποιούν όλες οι τράπεζες στην Ελλάδα, ενσωματώνουν λύσεις που βελτιώνουν την εξυπηρέτηση και τη λειτουργικότητά τους.
Στην ελληνική αγορά αναπτύσσονται δυναμικά οι neobanks, τράπεζες που λειτουργούν αποκλειστικά ψηφιακά, όπως η tbi bank. Αυτή έχει χτίσει ένα χαρτοφυλάκιο που βασίζεται κυρίως στις λύσεις Buy Now, Pay Later (BNPL) και στα καταναλωτικά δάνεια. Η tbi έχει ήδη χρηματοδοτήσει πάνω από 300 εκατομμύρια ευρώ μέσα σε τρία χρόνια, εξυπηρετώντας περισσότερους από 300.000 πελάτες.
Η Snappi αποτελεί την πρώτη ελληνική neobank που έχει λάβει τραπεζική άδεια από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Προσφέρει έναν ολοκληρωμένο λογαριασμό με ελληνικό IBAN και δυνατότητα Snappi Pay Later. Η βασική διαφορά της Snappi είναι η απουσία γραφειοκρατίας και φυσικής παρουσίας, με εξυπηρέτηση πελατών διαθέσιμη 24/7 από πραγματικούς ανθρώπους.
Στην Ελλάδα δραστηριοποιείται, μεταξύ άλλων και η Revolut, η οποία έχει κερδίσει έδαφος χάρη στο ευρύ χαρτοφυλάκιο προϊόντων της και παρέχει υπηρεσίες που καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών.
Τεχνολογία και το ανθρώπινο δυναμικό
Οι διοικητικοί παράγοντες των ελληνικών τραπεζών συμφωνούν ότι η τεχνολογία και η τεχνητή νοημοσύνη δεν αντικαθιστούν τον άνθρωπο, αλλά τον ενισχύουν. Η στρατηγική όλων των συστημικών τραπεζών δείχνει ότι το μέλλον της τραπεζικής θα είναι αποτέλεσμα μιας ισορροπημένης συνύπαρξης ανθρώπου και τεχνολογίας.
Η νέα τραπεζική πραγματικότητα στην Ελλάδα είναι ήδη εδώ. Οι τράπεζες έχουν επενδύσει πολλά εκατομμύρια στον ψηφιακό μετασχηματισμό τους και οι neobanks προσφέρουν μια εναλλακτική ψηφιακή εμπειρία, ακολουθώντας τις νέες τάσεις.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ