Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ αποκαλύπτει ότι η χρηματική δαπάνη παραμένει το κύριο κριτήριο επιλογής τροφίμων. Η χρηματική δαπάνη συνεχίζει να είναι το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων, όπως δείχνει η ετήσια έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), που εξετάζει τις αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2025 με δείγμα 1.500 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα, ο 47% των καταναλωτών θεωρεί την τιμή το βασικό κριτήριο επιλογής, ενώ παρατηρείται τάση αποκλιμάκωσης από την ποιότητα, η οποία έρχεται δεύτερη. Επίσης, διαπιστώνεται μείωση στην εκτιμώμενη εβδομαδιαία δαπάνη στα σούπερ μάρκετ, με την πλειοψηφία των καταναλωτών να επισημαίνει ότι προτιμούν τις χαμηλές τιμές, ενώ οι προσφορές παραμένουν ένα ζητούμενο που κυνηγούν.
Ειδικότερα, οι βασικοί παράγοντες που καθορίζουν την αγοραστική συμπεριφορά παραμένουν σταθεροί. Σε μέσο όρο, καταγράφονται 3,2 επισκέψεις σε σούπερ μάρκετ την εβδομάδα, ελαφρώς αυξημένες σε σχέση με το προηγούμενο έτος, με τις επισκέψεις να ανέρχονται σε περίπου 13 ανά μήνα. Οι καταναλωτές επισκέπτονται κατά μέσο όρο 2,2 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αντανακλώντας τις πολυκαναλικές τάσεις στην αγορά.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, παρά τις ανατιμήσεις, οι καταναλωτές αναφέρουν μικρότερες εβδομαδιαίες δαπάνες, γεγονός που μπορεί να σχετίζεται με τη τάση τους για μικρότερα καλάθια αγορών ή την επιθυμία τους να διαθέσουν χρήματα σε άλλα προϊόντα ή υπηρεσίες. Σε σύγκριση με άλλες πηγές πώλησης, το αρτοπωλείο καταγράφει τον μεγαλύτερο αριθμό μηνιαίων επισκέψεων, ακολουθούμενο από καφέ και μίνι μάρκετ.
Όσον αφορά την προτίμηση στην τιμή, το 47% των καταναλωτών δηλώνει ότι η χρηματική δαπάνη παραμένει το βασικό κριτήριο επιλογής τροφίμων, αν και σημειώνεται μείωση σε σύγκριση με το 2024. Παράλληλα, η ποιότητα αναδεικνύεται ως κριτήριο για το 30% των καταναλωτών, δείχνοντας αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ειδικότερα, παρατηρείται μια σταδιακή αποκλιμάκωση της σημασίας που αποδίδουν οι καταναλωτές στην τιμή σε σχέση με την ποιότητα.
Μια αξιοσημείωτη τάση είναι ότι οι καταναλωτές προτιμούν τις χαμηλές τιμές αντί των προσφορών. Από το 2023 και έπειτα, μόνο το 19% των καταναλωτών δηλώνει ότι προτιμά τις προσφορές, ενώ το 58% επιβεβαιώνει ότι αναζητά ενεργά τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ, δείχνοντας ότι εκμεταλλεύονται τις προωθητικές ενέργειες χωρίς να υποβιβάζουν την αξία των χαμηλών τιμών.
Συνοψίζοντας, το ΙΕΛΚΑ επισημαίνει ότι οι τάσεις στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ έχουν υποστεί ελαφρές μεταβολές το 2025, υποδεικνύοντας μια τάση σταδιακής επιστροφής στην κανονικότητα.
Πηγή περιεχομένου: in.gr