Κάθε Σεπτέμβριο η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης φωτίζει την πόλη μας. Είναι η στιγμή που τα βλέμματα όλης της χώρας στρέφονται εδώ, όπου η πολιτική ηγεσία, οι φορείς και η κοινωνία συζητούν για το αύριο.
*Άρθρο του Δημήτρη Κούβελα, βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης – Νέα Δημοκρατία, από την έντυπη έκδοση της Politic στο πλαίσιο της 89ης ΔΕΘ
Η ΔΕΘ είναι πάντα ευκαιρία να μιλήσουμε για το μέλλον. Αυτό που μετρά πραγματικά για τους πολίτες, είναι πώς αλλάζει η καθημερινότητά τους! Για τη Θεσσαλονίκη μας ζητούμενο παραμένει η ουσιαστική επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Ζήσαμε την περίοδο όπου το μποτιλιάρισμα, οι καθυστερήσεις στους δρόμους, η δυσκολία στο παρκάρισμα, η έλλειψη προγραμματισμού στη συχνότητα των δρομολογίων των αστικών λεωφορείων, προκαλούσαν μόνον εκνευρισμό και κόστιζαν υπερβολικά σε χρόνο και χρήμα. Εδώ και δύο χρόνια, η Θεσσαλονίκη σταθερά αλλάζει πίστα.
Το Μετρό εξυπηρετεί περίπου 90.000 επιβάτες καθημερινά, ενώ έχουν εκδοθεί πάνω από 100.000 προσωπικές κάρτες απεριόριστων διαδρομών. Η επέκταση προς την Καλαμαριά θα αλλάξει ριζικά το παιχνίδι. Στη συνέχεια, είναι κρίσιμο να δρομολογηθούν οι επεκτάσεις προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη, εκεί όπου η ανάγκη είναι μεγαλύτερη. Η μελέτη ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης εκτιμά ότι το 2040 οι δύο γραμμές (η Βασική μέχρι το αεροδρόμιο και η Βορειοδυτική) και οι 44 σταθμοί θα εξυπηρετούν καθημερινά πάνω από 650.000 επιβάτες.
Εν τω μεταξύ, ο Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος αποκτά κομβική σημασία. Η νέα γραμμή θα ξεκινά από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και θα εξυπηρετεί περιοχές όπως η Μενεμένη και το Κορδελιό, ενώ θα διακλαδίζεται προς Σίνδο και Διαβατά. Ένα έργο, του οποίου τη σημασία έχω αναδείξει με παρεμβάσεις μου από την πρώτη στιγμή, μπαίνει πλέον σε τροχιά υλοποίησης, με τον διαγωνισμό να βγαίνει στον αέρα μέσα στο φθινόπωρο και την κατασκευή να ξεκινά την άνοιξη. Πρόκειται για μια εξέλιξη που θα δώσει ασφαλείς, γρήγορες και αξιόπιστες μετακινήσεις σε χιλιάδες φοιτητές, εργαζόμενους και κατοίκους των δυτικών συνοικιών, μειώνοντας ταυτόχρονα την πίεση στο οδικό δίκτυο και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της πόλης.
Παράλληλα, το σημαντικό έργο του Flyover που παραδίδεται την άνοιξη του 2027 θα αλλάξει ριζικά τον χάρτη των μετακινήσεων, ενώ ο στόλος του ΟΑΣΘ ανανεώνεται σταδιακά με νέα ηλεκτρικά, πολύ πιο φιλικά προς το περιβάλλον λεωφορεία. Η συνδυαστική δράση του μετρό με τα αναβαθμισμένα λεωφορεία και την νέα περιφερειακή οδό διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο στις μετακινήσεις της Θεσσαλονίκης. Πιο πράσινο, πιο σύγχρονο, πιο λειτουργικό! Οι εύκολες και γρήγορες μετακινήσεις σε συνδυασμό με τις δημόσιες συγκοινωνίες δεν είναι ένα τεχνοκρατικό ζήτημα. Είναι ζήτημα ποιότητας ζωής, παραγωγικότητας, κοινωνικής ισότητας. Αν δεν ρυθμιστούν ολοκληρωτικά τα κυκλοφοριακά θέματα της πόλης, η Θεσσαλονίκη θα συνεχίσει να χάνει χρόνο, ευκαιρίες και ανθρώπους. Αντίθετα, μόλις ολοκληρωθούν οι λύσεις και ο σχεδιασμός που είναι σε εξέλιξη, θα μιλάμε για μια πόλη σύγχρονη, που αναπνέει βαθιά, που προοδεύει. Τίποτα από τα παραπάνω δεν γίνεται αυτόματα.
Απαιτείται πολιτική βούληση, διεκδίκηση, πίεση, συνεργασία μεταξύ τοπικών, εθνικών αλλά και ευρωπαϊκών θεσμών και υπηρεσιών. Και βέβαια, η συμμετοχή ιδιωτών στην κατασκευή των έργων αλλά και στις υπηρεσίες λειτουργίας και συντήρησης τους αποτελεί συχνά πετυχημένη συνταγή.
Οι εύκολες και γρήγορες μετακινήσεις σε συνδυασμό με τις δημόσιες συγκοινωνίες δεν είναι απλά ένα τεχνοκρατικό ζήτημα. Είναι ζήτημα ποιότητας ζωής, παραγωγικότητας, κοινωνικής ισότητας. Αν δεν ρυθμιστεί ολοκληρωτικά το κυκλοφοριακό ζήτημα της πόλης, η Θεσσαλονίκη θα συνεχίσει να χάνει χρόνο, ευκαιρίες και ανθρώπους. Αντίθετα, μόλις ολοκληρωθούν οι λύσεις και ο σχεδιασμός που είναι σε εξέλιξη, θα μιλάμε για μια πόλη που κινείται με σύγχρονους ρυθμούς, που προοδεύει. Η ΔΕΘ τελειώνει και πρέπει να κερδίσουμε αυτό το μεγάλο στοίχημα. Να πετύχουμε την γρήγορη κι αξιοπρεπή καθημερινή μετακίνηση των συμπολιτών μας. Δικό μου καθήκον είναι το σχέδιο να προχωρεί με την ταχύτητα που απαιτεί η εποχή και τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των έργων να τηρηθούν στο ακέραιο. Όλοι θα κριθούμε αυστηρά για την συνέπειά μας. Στα ζητήματα καθημερινότητας δεν υπάρχουν περιθώρια για δικαιολογίες.