Ένα παρατεταμένο χειροκρότημα ξεσπά και πλημμυρίζει τη Χρυσή Αίθουσα του Musikverein. Οι παλάμες αντηχούν ρυθμικά, τα πρόσωπα του απαιτητικού, βιεννέζικου κοινού φωτίζονται από χαμόγελα και η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στέκεται όρθια στη σκηνή, τυλιγμένη σε κύμα συγκίνησης, εισπράττοντας την αποδοχή και τον ενθουσιασμό.
Η στιγμή αυτή σφραγίζει μια βραδιά, κατά την οποία η ΚΟΘ απέδειξε πως η πορεία της προς τον διεθνή χώρο είναι σταθερά ανοδική και μπορεί να σταθεί επάξια στις σημαντικότερες σκηνές του κόσμου. Σε μία από τις πιο διάσημες και περιζήτητες αίθουσες συναυλιών του πλανήτη -γνωστή και πέρα από τον μουσικό κόσμο χάρη στην πρωτοχρονιάτικη συναυλία της Φιλαρμονικής της Βιέννης, ένα από τα δημοφιλέστερα τηλεοπτικά θεάματα παγκοσμίως- η ΚΟΘ παρουσίασε ένα ποικίλο πρόγραμμα, γεμάτο συμβολισμούς, ιστορικές αναφορές και μουσικές συναντήσεις.
«Παρουσιάζουμε ένα πρόγραμμα, το οποίο έχει σχέση με την ελληνική ιστορία αυτής της αίθουσας, η οποία δεν είναι τόσο γνωστή όσο θα μπορούσε να είναι», δήλωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΘ Σίμος Παπάνας αναφερόμενος στον ελληνικής καταγωγής αυστριακό ευεργέτη Νικόλαο Δούμπα (1830-1900). Ο Δούμπας, με καταγωγή από τη Βλάστη Κοζάνης, υπήρξε σπουδαίος φιλόμουσος και μεγάλος ευεργέτης της Αυστρίας και της Ελλάδας. Έως σήμερα, ο δρόμος μπροστά από τη Musikverein φέρει τιμητικά το όνομά του (Dumbastraße).
Στη συναυλία παρευρέθηκαν η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, οι πρέσβεις Ελλάδας και Κύπρου στην Αυστρία, καθώς και πολλοί άλλοι διπλωμάτες. «Το γεγονός ότι η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης βρίσκεται εδώ, μπροστά σε ένα απαιτητικό αλλά και πεπαιδευμένο κοινό, το οποίο με ενθουσιασμό αναγνωρίζει την ποιότητά της, είναι πολύ σημαντικό για την Ελλάδα,» τόνισε η κ. Μενδώνη, υπογραμμίζοντας ότι «η ΚΟΘ μας κάνει όλους περήφανους».
Από τα Δωδεκάνησα στη Βιέννη
Το πρόγραμμα άνοιξε με τη «Δωδεκανησιακή Σουίτα αρ. 1» του Γιάννη Κωνσταντινίδη, ένα από τα πιο γνωστά έργα της Ελληνικής Εθνικής Σχολής. Το αριστούργημα της ελληνικής εργογραφίας κέρδισε αμέσως την προσοχή του κοινού και, χάρη στην άψογη εκτέλεση, επιβεβαίωσε την αξία της ορχήστρας, που ανταμείφθηκε με θερμό και παρατεταμένο χειροκρότημα.
Από αυτό το πολύχρωμο, γεμάτο Ελλάδα έργο, η ΚΟΘ συνέδεσε το πρόγραμμά της με τη χώρα που τη φιλοξενούσε, συμπράττοντας με τον ταλαντούχο Αυστριακό τσελίστα Jeremias Fliedl. Ο σολίστ ερμήνευσε τις «Παραλλαγές σε ένα θέμα ροκοκό» του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, χαρίζοντας ποικιλία συναισθημάτων και ένα καθηλωτικό θέαμα. «Αυτό είναι ένα μεγάλο προνόμιο, να παίζω στη συγκεκριμένη αίθουσα με την ΚΟΘ,» δήλωσε ο Fliedl.
Πρεμιέρα για την αρχαία λύρα, αποθέωση για τον Σοστακόβιτς
Στο εσωτερικό της επιβλητικής Χρυσής Αίθουσας της Musikverein μπορεί κανείς να αναγνωρίσει πλήθος ελληνικών στοιχείων, ανάμεσά τους δεκάδες λύρες. Με την έναρξη του δεύτερου μέρους, ο Δρ. Νίκος Ξανθούλης παρουσίασε τον ζωντανό ήχο της λύρας που κρατούσε στα χέρια του, καταλήγοντας στην παγκόσμια πρεμιέρα της «Μπαλάντας της Εφέσου», κοντσέρτου για αρχαία λύρα και ορχήστρα που συνέθεσε ο διάσημος Τούρκος πιανίστας και συνθέτης Fazıl Say. Ο ήχος μιας αρχαίας ελληνικής λύρας αντήχησε για πρώτη φορά στον ναό αυτό της μουσικής, μαγεύοντας το κοινό.
Το κυρίως μέρος του προγράμματος ολοκληρώθηκε με την «Ενάτη Συμφωνία» του Σοστακόβιτς, με αφορμή τα 50 χρόνια από τον θάνατό του. Ο μαέστρος Thomas Sanderling οδήγησε την ΚΟΘ σε μια συγκλονιστική εκτέλεση, που απέσπασε καθολική αποθέωση.
Η «Γιορτή στη Βλάστη» στήθηκε μέσα στη Musikverein
Το παρατεταμένο χειροκρότημα έφερε τους μουσικούς ξανά στις θέσεις τους, για ένα «επιδόρπιο», όπως το χαρακτήρισε ο μαέστρος. Πρόκειται για τη «Γιορτή στη Βλάστη», νέο έργο του Αντώνη Σουσάμογλου, γραμμένο προς τιμήν του Νικολάου Δούμπα. Η σύνθεση περιγράφει μια γιορτή: από τους πρώτους αυτοσχεδιασμούς, τη συνάντηση των φίλων, την κορύφωση και τέλος το ηλιοβασίλεμα. Επί σκηνής, τα πνευστά έδιναν τον ρυθμό, και η γεμάτη αίθουσα αποθέωνε επί πέντε λεπτά τους πρωταγωνιστές, κλείνοντας με τον πιο ταιριαστό τρόπο αυτή τη λαμπρή βραδιά.
Η εμφάνιση στη Musikverein έγινε στο πλαίσιο των δράσεων διεθνοποίησης και εξωστρέφειας που υλοποιούνται μέσω του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ακολουθούν εμφανίσεις σε δύο πόλεις της Εσθονίας, το Πάρνου και το Ταλίν, στις 26 και 27 Σεπτεμβρίου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ