Αδιάβλητες εξετάσεις των φοιτητών με tablets, διδασκαλία σε περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας, όπου ο φοιτητής επικοινωνεί με τον διδάσκοντα και διαδρά με το ψηφιακό περιεχόμενο που του παρουσιάζεται πανοραμικά στους τοίχους της αίθουσας, προσέλκυση επιστημόνων από το εξωτερικό και επενδύσεις στην ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση της πανεπιστημιούπολης είναι οι προτεραιότητες του νέου πρύτανη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, καθηγητή Ιατρικής Κυριάκου Αναστασιάδη, ο οποίος εξελέγη στις 11 Ιουνίου από το Συμβούλιο Διοίκησης του Ιδρύματος.
«Πρέπει επιτέλους να μπούμε στον αιώνα που βρίσκονται ήδη οι φοιτητές μας», τονίζει ο κ. Αναστασιάδης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, μιλώντας για τις προτεραιότητές του, που αναπτύσσονται στο τρίπτυχο «Ψηφιοποίηση, Διεθνείς σπουδές, Αναβάθμιση υποδομών», καθώς, όπως παρατηρεί, «κανείς δε θέλει ένα αργοκίνητο, γραφειοκρατικό, ελάχιστα βιώσιμο δημόσιο οργανισμό», που αντί να αποδίδει σε ερευνητικά και εκπαιδευτικά αποτελέσματα που χρειάζεται η κοινωνία, λειτουργεί ως χώρος μακροχρόνιας στάθμευσης μετριοτήτων.
Σχετικά με τη διεθνοποίηση του ΑΠΘ, επισημαίνει πως «δεν αρκεί να φιλοξενούμε συνέδρια ή να ιδρύουμε μεταπτυχιακά με ελάχιστο παγκόσμιο ενδιαφέρον, αλλά πρέπει επιτέλους να προσελκύουμε καλά μυαλά από το εξωτερικό και για να μάθουν και για να διδάξουν την επιστήμη τους», ενώ για τη σύνδεση της έρευνας με την αγορά και την παραγωγή πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, σημειώνει ότι «μέχρι σήμερα ο επιμερισμός των διαθέσιμων χρηματοδοτήσεων γίνεται με κριτήριο την ισομοιρία και τις καλές διαπροσωπικές σχέσεις», υπογραμμίζοντας ότι «είναι καιρός να προτάξουμε τη χρησιμότητα των ερευνητικών προγραμμάτων και το ασφαλέστερο κριτήριο γι’ αυτό είναι η δηλωμένη πρόθεση των παραγόντων της αγοράς να τα αξιοποιήσουν».
Με αφορμή την επικείμενη έναρξη λειτουργίας των παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα (ΝΠΠΕ), ο πρύτανης του ΑΠΘ τονίζει ότι «τα ξένα Πανεπιστήμια φοβίζουν μόνον όσους δεν έχουν όρεξη να εργαστούν για το μέλλον τους, γιατί συνήθισαν να ζουν πλουσιοπάροχα από τους φόρους των υπολοίπων και τον υπερδανεισμό της χώρας».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του πρύτανη ΑΠΘ Κυριάκου Αναστασιάδη:
Ερώτηση: Μετά από δύο χρόνια εκλογικής «περιπέτειας» θεωρείτε ότι το Συμβούλιο Διοίκησης του ΑΠΘ βγήκε θεσμικά ενισχυμένο και έτοιμο να λειτουργήσει συνθετικά προς τον στόχο που έχετε θέσει για μία «επανεκκίνηση» βιωσιμότητας και ανάπτυξης του Πανεπιστημίου;
Απάντηση: Αυτό θα το δούμε! Τώρα έχουν σημασία τα πρόσωπα, οι αποφάσεις και οι πράξεις μας. Οι θεσμοί υπάρχουν για να διευκολύνουν όσους θέλουν και μπορούν να γίνουν χρήσιμοι και για να αποθαρρύνουν όσους εξυπηρετούν ατομικά συμφέροντα σε βάρος των συλλογικών. Αν ήταν σε κάτι χρήσιμη αυτή η «περιπέτεια» -όπως την αναφέρετε-, ήταν γιατί μας έδωσε την ευκαιρία να ξανασκεφτούμε τις ανάγκες και τον προσανατολισμό του Αριστοτελείου. Είμαστε πλέον πιο ώριμοι και έτοιμοι να αναπληρώσουμε το χαμένο χρόνο.
Ερώτηση: Στο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του ΑΠΘ που τα μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης σας εμπιστεύτηκαν να υλοποιήσετε, κάνετε λόγο για την ανάγκη αναστοχασμού και τολμηρών αποφάσεων. Ποιες θα είναι οι πρώτες;
Απάντηση: Τι χρειάζονται πρώτα από όλα οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ενός Πανεπιστημίου; Καλές σπουδές και ισχυρά πτυχία. Τι κυρίως περιμένει η πόλη, η χώρα ολόκληρη, από ένα Πανεπιστήμιο; Άξιους, χρήσιμους απόφοιτους. Οι προτεραιότητες για ένα σύγχρονο Πανεπιστήμιο που θέλει να διαπρέπει είναι η ψηφιοποίηση, οι διεθνείς σπουδές και η αναβάθμιση υποδομών.
Ερώτηση: Πώς θα ενισχύσετε τη σύνδεση της έρευνας με την αγορά και την παραγωγή πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας;
Απάντηση: Προαγωγή της καινοτομίας, διάδραση με την αγορά και αξιοποίηση ερευνητικών κονδυλίων για προγράμματα που υλοποιούν ακριβώς όσα μας λείπουν. Είναι καιρός να προτάξουμε τη χρησιμότητα των ερευνητικών προγραμμάτων και το ασφαλέστερο κριτήριο γι’ αυτό είναι η δηλωμένη πρόθεση των παραγόντων της αγοράς να τα αξιοποιήσουν.
Ερώτηση: Πώς σκοπεύετε να αξιοποιήσετε την ακίνητη περιουσία του Πανεπιστημίου;
Απάντηση: Καταρχήν βάζοντας την να δουλέψει! Χρειάζομαι κτίρια, χώρους για γραφεία, εργαστήρια και αποθήκες. Το Αριστοτέλειο έχει πολλούς ανεκμετάλλευτους χώρους. Έπειτα αξιοποιώντας την εγγυητική της αξία για την αναβάθμιση της συνολικής δομής και λειτουργίας του Αριστοτελείου.
Ερώτηση: Πώς θα αντιμετωπίσετε την «ψηφιακή γραφειοκρατία»;
Απάντηση: Θα υπάρξουν δράσεις στο Αριστοτέλειο, όπως περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας και «κύβοι εμβύθισης» για να ενισχύσουν την εκπαιδευτική εμπειρία. Αυτές οι τεχνολογίες αποτελούν τη βέλτιστη προετοιμασία για την εποχή της «Metaverse» στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση και έρευνα.
Ερώτηση: Πώς θεωρείτε ότι η λειτουργία των ΝΠΠΕ μπορεί να ενισχύσει την εκπαίδευση στη χώρα;
Απάντηση: Επιμένω ότι η εκπαίδευση στην Ελλάδα θα έπρεπε να είναι παράγοντας ισχύος στις διεθνείς σχέσεις της χώρας, μοχλός οικονομικής ανάπτυξης και πηγή ποιοτικού ανθρώπινου δυναμικού.
Ερώτηση: Πιστεύετε ότι τα ελληνικά ΑΕΙ οφείλουν να αναλάβουν ενεργή πρωτοβουλία για αλλαγές στα προγράμματα σπουδών;
Απάντηση: Προτιμώ να μείνω σε όσα σας απάντησα στις προηγούμενες ερωτήσεις και να τα ξανασυζητήσουμε σε τέσσερα χρόνια.
Ερώτηση: Πώς βιώσατε το ξεκίνημα της νέας σας πορείας;
Απάντηση: Με ανακούφιση για την επικράτηση συναινετικού κλίματος στη διοίκηση και με ενισχυμένο το πείσμα να κάνουμε το Αριστοτέλειο ένα πραγματικά σύγχρονο Πανεπιστήμιο, αντάξιο των προσδοκιών των φοιτητών του.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ