Με κεντρικά θέματα στην ημερήσια διάταξη την επικείμενη απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης και τη συρρίκνωση των αγορών, πραγματοποιείται σήμερα στην καγκελαρία ο διάλογος για το αυτοκίνητο, σε μια από τις δυσμενέστερες περιόδους για τον κομβικό ρόλο του κλάδου.
Στη σύνοδο συμμετέχουν οι βιομηχανίες αυτοκινήτου με εγκαταστάσεις παραγωγής εντός Γερμανίας, οι προμηθευτές τους, πρωθυπουργοί των επηρεαζόμενων κρατιδίων και εκπρόσωποι των εργαζομένων. Η απαισιοδοξία των επιχειρηματιών είναι καταγεγραμμένη από το Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών Ifo του Μονάχου: Ο δείκτης επιχειρηματικού κλίματος στον κλάδο μειώθηκε αισθητά τον Σεπτέμβριο στις -21,5 μονάδες από -15,8 μονάδες τον προηγούμενο μήνα. Όπως δήλωσε η Ανίτα Βελφλ, ειδική για την αυτοκινητοβιομηχανία στο Ifo, η μείωση οφείλεται κυρίως στις σημαντικά πιο απαισιόδοξες προσδοκίες των βιομηχάνων. «Αυτό δείχνει τα πρώτα σημάδια απογοήτευσης από τη νέα κυβέρνηση. Οι εταιρίες ήλπιζαν ότι η κυβέρνηση θα έκανε τη Γερμανία πιο ανταγωνιστική μέσω σημαντικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και μέχρι τώρα δεν έχουν δει αυτές τις ελπίδες να επιβεβαιώνονται», τόνισε η κυρία Βελφλ.
«Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία χάνει τη σημασία της», γράφει η οικονομική Handelsblatt και εστιάζει στο γεγονός ότι ενώ οι πωλήσεις αυτοκινήτων αυξάνονται παγκοσμίως, οι γερμανικές εταιρίες δεν μπορούν να επωφεληθούν. Σύμφωνα με στοιχεία των MarkLines & Dataforce, οι Volkswagen, BMW και Mercedes πούλησαν τους πρώτους οκτώ μήνες του τρέχοντος έτους περίπου 6,9 εκατομμύρια αυτοκίνητα στις αγορές Ευρώπης, ΗΠΑ και Κίνας, κατά 5% λιγότερα από ό,τι πριν από δύο χρόνια. Στις ίδιες περιοχές, οι ταξινομήσεις αυξήθηκαν συνολικά κατά περισσότερο από 6% και το μερίδιο των κορυφαίων γερμανικών εταιριών περιορίστηκε από 21,7% σε 19,3%. Ο κύριος λόγος είναι οι ασθενείς επιδόσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα. Οι ταξινομήσεις εκεί μειώθηκαν κατά 21% για την VW, κατά 37% για την BMW και κατά 58% για την Mercedes, τη στιγμή που η κινεζική αγορά αυξήθηκε κατά 60%. Πριν από έναν μήνα, με αφορμή την έκθεση αυτοκινήτου στο Μόναχο, η Handelsblatt είχε σχολιάσει τα νέα μοντέλα ως «τελευταία ευκαιρία» του κλάδου.
Υπό το βάρος των προβλημάτων στην ηλεκτροκίνηση, ο καγκελάριος Μερτς δεν κρύβει ότι προσπαθεί να ασκήσει πίεση στην Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να καθυστερήσει την προγραμματισμένη για το 2035 απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, όπως του ζητά ο κλάδος, παρά τις αντιρρήσεις του κυβερνητικού του εταίρου, SPD. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση αναζητά τρόπους να στηρίξει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, χωρίς όμως να δοθούν εκ νέου επιδοτήσεις δισεκατομμυρίων. Σε αυτό το πνεύμα, οι κυβερνητικοί εταίροι εξήγγειλαν μεταρρύθμιση της σχετικής νομοθεσίας, με κίνητρα στοχευμένα προς τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ