Σε παγκόσμιο επίπεδο, τέσσερις χώρες πρωτοστατούν στην ηλεκτροκίνηση. Αυτές είναι η Νορβηγία, η Ολλανδία, η Κίνα και η Σιγκαπούρη. Η Κίνα είναι η κυρίαρχη δύναμη στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 65% των συνολικών πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Είναι επίσης η μόνη χώρα όπου η τιμή αγοράς των νέων ηλεκτρικών οχημάτων είναι χαμηλότερη από τα αντίστοιχα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Μια έρευνα αξιολόγησε τέσσερις βασικούς τομείς: τα κυβερνητικά κίνητρα, οι υποδομές, η προσφορά και η ζήτηση. Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι υπήρξαν αρκετές χώρες που σημείωσαν μικρότερη εξέλιξη στην ηλεκτροκίνηση το 2025 σε σχέση με το 2024. Αυτό συνέβη επειδή δεν υπάρχουν κυβερνητικές επιχορηγήσεις. Η Νορβηγία είναι η κορυφαία ευρωπαϊκή χώρα στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, ηγούμενη επίσης στην αγορά των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων.
Μελέτη της χρηματοοικονομικής εταιρείας PwC ανέλυσε την ετοιμότητα που έχουν 28 χώρες για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτή έδειξε ότι η Γαλλία, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο βαθμολογούνται καλά στις υποδομές φόρτισης, αλλά έχουν ελάχιστα κυβερνητικά κίνητρα. Η Ισπανία και η Πολωνία έχουν πιο γενναιόδωρες επιδοτήσεις, αλλά ασθενέστερες υποδομές. Μεγάλη προσπάθεια για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη γίνεται από την Ιταλία, την Ολλανδία και τη Σλοβακία. Η εταιρεία συμβούλων αναφέρει ότι οι επιδοτήσεις και τα οφέλη παίζουν καθοριστικό ρόλο στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι χώρες της Μέσης Ανατολής έχουν τη μικρότερη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα, λόγω της φθηνής προμήθειας ορυκτών καυσίμων. Ωστόσο, οι μεγάλες επενδύσεις της Σαουδικής Αραβίας σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μπορούσαν να επιταχύνουν τη μετάβαση στην ενέργεια από μπαταρίες.
Το πιο πειστικό επιχείρημα υπέρ της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων είναι το χαμηλότερο ενεργειακό κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας σε σύγκριση με τη βενζίνη ή το πετρέλαιο, ενισχυμένο από τη δυνατότητα οικιακής φόρτισης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ