Ο κλάδος καταναλωτικών προϊόντων βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, σύμφωνα με τη νέα παγκόσμια έκθεση της ΕΥ. Η έκθεση «EY State of Consumer Products» βασίζεται σε δείγμα άνω των 500 παραγωγών και λιανεμπόρων, 190 CEOs του κλάδου και περισσότερων από 20.000 καταναλωτών παγκοσμίως, καθώς και σε εις βάθος συνεντεύξεις με 24 ανώτατα στελέχη της αγοράς.
Σύμφωνα με τα ευρήματα, οι προσδοκίες των επενδυτών για σταθερές και προβλέψιμες αποδόσεις παραμένουν υψηλές, ενώ η εμπιστοσύνη τους στον κλάδο καταναλωτικών προϊόντων φθίνει. Υπό το βάρος του αυξημένου κόστους ζωής, πολλές εταιρείες έχουν περιορίσει την καινοτομία, μειώνουν τις δαπάνες και επενδύουν σε στρατηγικές τακτικής τιμολόγησης. Δεν είναι τυχαίο ότι το 65% των επικεφαλής του κλάδου δηλώνουν πως οι προσδοκίες των κεφαλαιαγορών επηρεάζουν πλέον καθοριστικά τις επιχειρησιακές τους αποφάσεις.
Με πολλές εταιρείες να καταγράφουν χαμηλές επιδόσεις σε όγκους πωλήσεων, οι επικεφαλής του κλάδου στρέφονται στις συγχωνεύσεις και εξαγορές (M&A). Παρότι το 81% των ερωτηθέντων αναγνωρίζουν ότι τα αυξανόμενα χάσματα αποτίμησης ενδέχεται να επιβραδύνουν την ανάκαμψη τους προσεχείς μήνες, πολλές εταιρείες επιταχύνουν τις αναθεωρήσεις των χαρτοφυλακίων τους.
Η έκθεση αναδεικνύει μια μετατόπιση στη σχέση ισχύος μεταξύ εταιρειών καταναλωτικών προϊόντων και λιανεμπόρων, με τους δεύτερους να ενισχύουν τη διαπραγματευτική τους θέση. Το 78% των λιανεμπόρων προβλέπουν ότι, σε βάθος χρόνου, στα ράφια θα παραμείνει μόνο ένα μαζικό brand, ενώ ο υπόλοιπος χώρος θα καταληφθεί από ιδιωτικές ετικέτες, premium ή niche προϊόντα.
Η έκθεση υπογραμμίζει την ανάγκη για εκσυγχρονισμό των λειτουργικών μοντέλων των επιχειρήσεων. Η αξιοποίηση της τεχνολογίας, οι ενισχυμένες εμπορικές πρακτικές και η επιτάχυνση της καινοτομίας των προϊόντων αποτελούν τρεις κρίσιμους καταλύτες αλλαγής. Οι τεχνολογικές εξελίξεις στην AI βοηθούν τις εταιρείες να διατηρήσουν τη θέση τους στην αγορά, μειώνοντας τις χρονοβόρες διαδικασίες ανάπτυξης νέων προϊόντων.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα, εκπρόσωπος της ΕΥ δήλωσε ότι οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων που θα ξεχωρίσουν δεν θα είναι απαραίτητα οι μεγαλύτερες, αλλά εκείνες που ξέρουν να κινούνται με ακρίβεια και να κάνουν στοχευμένες επιλογές κατανομής κεφαλαίου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ