Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εδραιωθεί πλέον ως βασικό κανάλι πώλησης και επικοινωνίας. Το λεγόμενο B2C (Business to Consumer), δηλαδή η πώληση από τις επιχειρήσεις απευθείας στον τελικό καταναλωτή, έχει εξελιχθεί από μία απλή διαδικτυακή βιτρίνα σε δυναμικές πλατφόρμες που αξιοποιούν τεχνητή νοημοσύνη, εργαλεία προσωποποιημένης εμπειρίας και real-time παρακολούθηση παραγγελιών. Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πλέον δεδομένη, και σε αρκετούς κλάδους, το online έχει ήδη ξεπεράσει το φυσικό σημείο.
Σε αυτό το περιβάλλον, όμως, ένα εξίσου καθοριστικό αλλά πιο σιωπηλό πεδίο είναι το B2B ηλεκτρονικό εμπόριο, δηλαδή οι ψηφιακές συναλλαγές και η συνεργασία μεταξύ επιχειρήσεων. Με απλά λόγια, τί είναι το B2B εμπόριο και πώς θα πρέπει να λειτουργεί; Τί πρέπει να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις; Ποιά τα οφέλη;
Το B2B (Business to Business) είναι μία παρεξηγημένη μορφή ηλεκτρονικού εμπορίου. Συχνά οι εταιρείες θεωρούν ότι ένα B2B κατάστημα είναι μία ηλεκτρονική φόρμα παραγγελίας μεταξύ των εταιρειών και των B2B πελατών τους. Το πραγματικό B2B eCommerce είναι κάτι εντελώς διαφορετικό και πολύ πιο σύνθετο: Κάθε πελάτης βλέπει μόνο τις δικές του συμφωνημένες τιμές, με ενδεχόμενα πιστωτικά όρια και διαφορετικό απόθεμα ανά τοποθεσία.
Πως λειτουργεί – Παραδείγματα
Μία φαρμακευτική εταιρεία κτηνιατρικών προϊόντων, για παράδειγμα, έχει ψηφιοποιήσει όλη την εμπορική της λειτουργία με μία custom B2B πλατφόρμα. Οι πελάτες της μπαίνουν με τους δικούς τους κωδικούς και ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για διαθεσιμότητα. Άλλο παράδειγμα είναι μία εταιρεία χονδρικής στον χώρο της μόδας που πραγματοποιεί όλες τις παραγγελίες με τους B2B πελάτες της μέσω της custom B2B πλατφόρμας της. Η παρουσίαση παραδειγμάτων μπορεί να συνεχιστεί σε διάφορους κλάδους.
Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χονδρικό εμπόριο αναγνωρίζουν ότι η ψηφιοποίηση της εμπορικής τους λειτουργίας είναι προϋπόθεση ανάπτυξης. Ένα σύγχρονο B2B eCommerce σύστημα δεν είναι απλώς ένα κανάλι παραγγελιοληψίας, αλλά ένα εργαλείο που μπορεί να μετασχηματίσει τη λειτουργία, την ταχύτητα και τις πωλήσεις.
– Η ταχύτητα είναι κρίσιμη, καθώς οι πελάτες μπορούν να καταχωρήσουν τις παραγγελίες τους ανά πάσα στιγμή, μειώνοντας τον κύκλο πώλησης.
– Τα λάθη μειώνονται δραστικά, καθώς οι κανόνες εφαρμογής τιμολόγησης και πίστωσης είναι αυτοματοποιημένοι, ελευθερώνοντας τη διαδικασία υποστήριξης πελατών.
– Ένα B2B σύστημα προσφέρει διαφάνεια, με κάθε παραγγελία και κάθε όρο να καταγράφεται, δίνοντας στη διοίκηση real-time εικόνα της εμπορικής δραστηριότητας.
– Η διαθεσιμότητα 24/7 ενισχύει τη συχνότητα παραγγελιών, καθώς οι B2B συνεργάτες βλέπουν τις δικές τους τιμές και υπολοίπους.
– Τέλος, η υιοθέτηση ενός τέτοιου συστήματος δηλώνει την επένδυση σε μακροχρόνιες σχέσεις και διαδικασίες.
Το B2B eCommerce δεν είναι ένα ψηφιακό κατάστημα, αλλά το εργαλείο που επιτρέπει στην επιχείρηση να εφαρμόζει με ακρίβεια την εμπορική της στρατηγική.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ