Θετικούς ρυθμούς μεταβολής καταγράφει η αξία των πωλήσεων καλλυντικών στην ελληνική αγορά τα τελευταία έτη, μια τάση που οφείλεται, εν μέρει, και στις ανατιμήσεις των προϊόντων, σύμφωνα με κλαδική μελέτη της ICAP CRIF. Αναμφισβήτητα, οι πληθωριστικές πιέσεις των τελευταίων ετών οδηγούν στη μείωση του εισοδήματος των καταναλωτών σε όρους αγοραστικής δύναμης, ενώ η αύξηση στις τιμές των πρώτων υλών καλλυντικών δυσχεραίνει την ανάπτυξη των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά αυτή.
Η Σταματίνα Παντελαίου, διευθύντρια Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, αναφέρει ότι οι ανατιμήσεις των προϊόντων βρέθηκαν στο απόγειό τους τη διετία 2022-2023. Ωστόσο, το 2024 οι πληθωριστικές πιέσεις στα εξεταζόμενα προϊόντα αποκλιμακώθηκαν, αλλά αρκετοί καταναλωτές έχουν στραφεί σε πιο προσιτές και οικονομικότερες επιλογές προϊόντων.
Σημαντικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση περιλαμβάνουν τις τιμές πώλησης και το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, καθώς και την εποχικότητα και τη διαφημιστική προβολή τους. Η Ελένη Δεμερτζή, senior manager της Διεύθυνσης Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών της ICAP CRIF, αναφέρει ότι η αξία της συνολικής εγχώριας παραγωγής καλλυντικών παρουσίασε συνεχή αύξηση μετά το 2020, καταγράφοντας μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής περίπου 11% την περίοδο 2021-2024. Μέρος αυτής της ανόδου τροφοδοτείται και από τις ενισχυμένες εξαγωγές, με τα προϊόντα περιποίησης δέρματος να καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μερίδιο στην εγχώρια παραγωγή.
Οι συνολικές πωλήσεις καλλυντικών στην Ελλάδα κατέγραψαν επίσης άνοδο τα τελευταία έτη, με εκτίμηση για μικρότερο ρυθμό αύξησης το 2024 (+6% περίπου). Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση των εξαγωγών καλλυντικών, σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου της τάξης του 14%. Προβλέπεται ότι για τη διετία 2025-2026 θα υπάρξει περαιτέρω άνοδος της αξίας της εγχώριας αγοράς με μικρούς ρυθμούς (4%-5%).
Τα προϊόντα περιποίησης δέρματος, εκτιμάται ότι κάλυψαν περίπου το 52% της συνολικής αξίας πωλήσεων το τελευταίο έτος, ενώ ακολουθούν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών με ποσοστό 26%. Το καταναλωτικό ενδιαφέρον για καλλυντικά φυσικής προέλευσης και προϊόντα με βάση το ελαιόλαδο έχει αυξηθεί σημαντικά. Επιπλέον, παρατηρείται άνοδος στις πωλήσεις προϊόντων ανδρικής περιποίησης, με τους άνδρες καταναλωτές να εκδηλώνουν αυξημένο ενδιαφέρον.
Τα κανάλια διανομής των προϊόντων διαφοροποιούν τις εταιρείες του κλάδου, με το κανάλι της ευρείας διανομής να καλύπτει περίπου το 32% της αξίας των πωλήσεων. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις καλλυντικών έχουν ενισχυθεί, με το μερίδιο τους να κυμαίνεται περίπου στο 15%. Στο πλαίσιο της μελέτης, πραγματοποιήθηκε χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου με βάση αριθμοδείκτες και συντάχθηκε ομαδοποιημένος ισολογισμός για την πενταετία 2019-2023. Η ανάλυση δείχνει ότι οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος παρουσίασαν συνεχή άνοδο την τριετία 2021-2023, με αύξηση κατά 7,6% το 2023, ενώ τα κέρδη EBITDA παρουσίασαν άνοδο 16,9% το ίδιο έτος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ