Αδιαμφισβήτητη είναι, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών NielsenIQ, η δυναμική των ηλεκτρονικών πωλήσεων για πολλούς και διαφορετικούς κλάδους της λιανικής, γεγονός που καθιστά επιτακτική την ανάγκη για τις εταιρείες να το παρακολουθούν και να δραστηριοποιούνται σε αυτό, επενδύοντας σε εξειδικευμένα στελέχη και ομάδες, προηγμένα εργαλεία, καθώς και σε ποιοτικά δεδομένα και στοιχεία της αγοράς.
Ειδικότερα στο λιανεμπόριο τροφίμων, μπορεί η συνεισφορά του online καναλιού να είναι ακόμη σχετικά χαμηλή στο 3,1%, ωστόσο αναπτύσσεται με 5πλάσιο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με τις offline πωλήσεις. Με βάση τον Online Index της NielsenIQ, ο τζίρος για το σύνολο του 2024 ανήλθε στα 278 εκατομμύρια ευρώ, παρουσιάζοντας έναν ρυθμό ανάπτυξης στο 21%.
Σύμφωνα με την NielsenIQ, η Ελλάδα φαίνεται να ακολουθεί με πιο αργά βήματα τις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, όπου σε κάποιες περιπτώσεις η συνεισφορά του online καναλιού έχει φτάσει σε διψήφια ποσοστά (Ηνωμένο Βασίλειο 18,9%, Γαλλία 13%, Ολλανδία 11,5%). Σημαντική είναι η διαπίστωση ότι ο ρυθμός ανάπτυξης του online καναλιού σε σχέση με το offline κανάλι είναι σημαντικά μεγαλύτερος.
Το προφίλ του online αγοραστή στο λιανεμπόριο τροφίμων
Εστιάζοντας στην αγορά της Ελλάδας, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της NielsenIQ, το δημογραφικό προφίλ του αγοραστή του online καναλιού δεν διαφέρει από τον κύριο αγοραστή του offline καναλιού, ο οποίος είναι γυναίκα, 35 – 49 ετών, παντρεμένη με οικογένεια, που αποτελείται από 2 έως 4 άτομα. Το αγοραστικό ταξίδι του περιλαμβάνει κυρίως τον βασικό ανεφοδιασμό του νοικοκυριού ή το στοκάρισμα συγκεκριμένων προϊόντων.
Το είδος των προϊόντων που επιλέγει περισσότερο ο online αγοραστής είναι κυρίως τρόφιμα και ποτά, ενώ επιλέγει περισσότερο κατηγορίες που αφορούν στην φροντίδα του νοικοκυριού. Στον αντίποδα, η συνεισφορά των φρέσκων και επί ζυγίω προϊόντων στο online καλάθι είναι σημαντικά μικρότερη, γεγονός που συνδέεται με την ευαισθησία του καταναλωτή όσον αφορά στην φρεσκάδα.
Εμβαθύνοντας στις προϊοντικές κατηγορίες, ξεχωρίζουν το νερό, τα χαρτικά και η άμμος για τις γάτες, λόγω των μεγάλων συσκευασιών τους. Ακόμη πιο σημαντικό είναι το online κανάλι για κατηγορίες που συνδέονται με την βρεφική φροντίδα, όπως οι πάνες και το βρεφικό γάλα. Τέλος, τα τρία πιο σημαντικά κριτήρια που διαφοροποιούν τις online αλυσίδες είναι οι χαμηλές τιμές, η διάθεση έτοιμων γευμάτων υψηλής ποιότητας, καθώς και τα μοναδικά προϊόντα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ