Αντιμέτωποι με ένα παγκόσμιο περιβάλλον διαρκών αλλαγών και εντεινόμενων προκλήσεων, οι επιχειρηματίες στη χώρα μας ανησυχούν για την επιβάρυνση του κόστους, αλλά εξακολουθούν να επενδύουν, δίνοντας έμφαση στην καινοτομία. Δυσκολεύονται να βρουν υποψήφιους με τις απαραίτητες δεξιότητες και εμπειρία. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα επιχειρηματικότητας της ΕΥ Ελλάδος, EY Entrepreneurship Barometer Ελλάδα 2025, σχεδιάζουν προσλήψεις, αλλά η διαδικασία αυτή είναι επιβραδύνεται λόγω των αυστηρών κριτηρίων.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ 6 Φεβρουαρίου και 17 Μαρτίου 2025, με τη συμμετοχή 135 επιχειρηματιών από όλους τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας και εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης έρευνας επιχειρηματικότητας της ΕΥ για την περιοχή CESA. Οι επιχειρηματίες εκτιμούν ότι τον αρνητικότερο αντίκτυπο στη χρηματοοικονομική ασφάλεια της επιχείρησής τους κατά το επόμενο 12μηνο θα έχουν τα υψηλότερα λειτουργικά (83%) και εργατικά κόστη (81%). Αυτή η κατάσταση αναδεικνύει την ανάγκη για αποτελεσματική διαχείριση κόστους και προσαρμοστικές στρατηγικές τιμολόγησης. Εμφανίζονται μοιρασμένοι ως προς τις τρέχουσες συνθήκες για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, με το 41% να τις θεωρούν ως «ευνοϊκές» και το 39% ως «μη ευνοϊκές».
Παρά την αβεβαιότητα, οι επιχειρηματίες στην Ελλάδα προγραμματίζουν επενδύσεις σε μεγαλύτερο βαθμό από τους ομολόγους τους στην περιοχή CESA, με προτεραιότητα στις αναβαθμίσεις ή τα νέα λογισμικά και την αγορά εξοπλισμού. Ωστόσο, ο οικονομικός κίνδυνος και η γεωπολιτική αστάθεια ενδέχεται να εμποδίσουν αυτά τα σχέδια. Για δύο στους τρεις (66%), η επανεπένδυση κερδών αποτελεί την κύρια πηγή χρηματοδότησης.
Οι επιχειρηματίες του δείγματος φαίνεται να συνειδητοποιούν τον κρίσιμο ρόλο της καινοτομίας στην ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών. Τους επόμενους 12 μήνες θα εστιάσουν στην καινοτομία προϊόντος (59%) και στην οργανωτική καινοτομία (54%). Ωστόσο, οι επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη παραμένουν χαμηλές, με έναν στους τέσσερις (27%) να δηλώνει ότι δεν έχει πραγματοποιήσει καμία επένδυση στην ΑΙ την τελευταία τριετία.
Οι επιχειρηματίες στην Ελλάδα επιδιώκουν να αυξήσουν τον αριθμό των εργαζομένων τους, με δύο στους τρεις να σχεδιάζουν προσλήψεις πλήρους απασχόλησης. Ωστόσο, τρεις στους τέσσερις (78%) δυσκολεύονται να βρουν υποψήφιους με τις απαραίτητες δεξιότητες, επιβεβαιώνοντας το σημαντικό χάσμα δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας.
Σημαντικές προκλήσεις αντιμετωπίζουν και οι οικογενειακές επιχειρήσεις, με το 62% των συμμετεχόντων να εκπροσωπούν τέτοιες. Η διαχείριση της διαδοχής αποτελεί κορυφαία πρόκληση, καθώς μόνο το 32% διαθέτει ένα επίσημο σχέδιο διαδοχής. Η πλειοψηφία διαχειρίζεται τη διαδοχή χωρίς σαφώς δομημένο πλαίσιο, αναδεικνύοντας τις προκλήσεις στην οικογένεια και την επιχείρηση.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ