Σημαντική αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου στη Βόρεια Μακεδονία με συνεργασίες και επενδύσεις. Η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας αναμένεται την Τρίτη να ιδρύσει τον συντονιστικό φορέα για την υλοποίηση της ταχείας σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέει τα σύνορα με τη Σερβία (Ταμπάνοβτσε) με εκείνα της Ελλάδας (Γευγελή), όπως ανακοινώθηκε από το κόμμα VMRO-DPMNE. Το κόστος του έργου υπολογίζεται μεταξύ 1,7 και 2 δισ. ευρώ, γεγονός που το καθιστά το μεγαλύτερο μεμονωμένο έργο υποδομών στη χώρα. Η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα επιτρέπει ταχύτητες έως 160 χλμ/ώρα για επιβατικές μεταφορές και 120 χλμ/ώρα για εμπορεύματα. Οι επιβάτες θα μπορούν να φτάνουν στη Θεσσαλονίκη σε 1,5 ώρα και στη Βιέννη σε 4-5 ώρες.
Οι σταθμοί στα Σκόπια και σε άλλες πόλεις θα ανακαινιστούν, ενώ θα χρησιμοποιηθούν νέοι συρμοί και μηχανές. Η γραμμή εντάσσεται στον Διευρωπαϊκό Διάδρομο 10 και αναμένεται να αποφέρει ετήσια έσοδα 100-120 εκατ. ευρώ από εμπορευματικές μεταφορές.
Ο Πρωθυπουργός Χρίστιαν Μίτσκοσκι έχει εξασφαλίσει στρατηγική συνεργασία με το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία περιλαμβάνει επενδύσεις άνω των 6 δισ. ευρώ σε υποδομές, υγεία και μεταφορές. Μέρος αυτών των πόρων θα κατευθυνθεί προς τη διπλή γραμμή Ταμπάνοβτσε – Γευγελή, με στόχο τη συνολική αναβάθμιση του δικτύου. Ο νέος Υπουργός Μεταφορών, Αλεξάνταρ Νικόλοσκι, προτείνει την προτεραιοποίηση του Διαδρόμου 10 σε σχέση με τον Διάδρομο 8 (Αλβανία – Βουλγαρία), κατηγορώντας τη Βουλγαρία για ανεφάρμοστες απαιτήσεις στο έργο. Παρά την δήλωση ότι και οι δύο διάδρομοι είναι σημαντικοί, οι εντάσεις με τη Σόφια παραμένουν, καθώς – σύμφωνα με το βουλγαρικό Υπουργείο Μεταφορών – τα Σκόπια δεν έχουν απαντήσει εδώ και πάνω από τρεις μήνες στο σχέδιο συμφωνίας για τη σήραγγα που θα συνέδεε σιδηροδρομικά τις δύο χώρες.
Το έργο Ταμπάνοβτσε – Γευγελή αναμένεται να αποτελέσει στρατηγικό κόμβο για τα Βαλκάνια, με πιθανές γεωπολιτικές και οικονομικές επιπτώσεις για ολόκληρη την περιοχή.
Πηγή περιεχομένου: in.gr