Η μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην άμυνα προκύπτει από την αύξηση των αμυντικών δαπανών στην Ευρώπη. Σε ένα περιβάλλον αυξανόμενης γεωπολιτικής έντασης και σημαντικής ανόδου των αμυντικών δαπανών στην Ευρώπη, οι επιχειρήσεις του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας προγραμματίζουν την επέκταση των δραστηριοτήτων τους στον τομέα της άμυνας. Το πρόγραμμα ReArm Europe διαθέτει κεφάλαια που φτάνουν τα 800 δισ. ευρώ έως το 2030, επισημαίνοντας τη στρατηγική σημασία της αμυντικής βιομηχανίας. Ο τομέας αυτός αναζητά διέξοδο από την πτώση της ζήτησης και την υπερπαραγωγή οχημάτων, μέσω εθνικών κινήτρων που καθιστούν τις μετατροπές εργοστασίων στρατηγική επιλογή.
Η Γαλλία ακολουθεί αυτή τη διεθνή τάση, με την εταιρεία Europlasma να υποβάλλει προσφορά για την ανακαίνιση ενός παλιού εργοστασίου της Renault για την παραγωγή οβίδων. Αυτή η κίνηση μπορεί να προσφέρει ανάσες σε προμηθευτές που έχουν υποστεί πιέσεις από την αγορά. Στη Γερμανία, η Rheinmetall σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει εργοστάσια της Volkswagen για παρόμοιες ανάγκες, ενώ η Schaeffler σκοπεύει να εισέλθει στον τομέα των εξαρτημάτων όπλων.
Παρά τις ευκαιρίες, η μετάβαση στον τομέα της άμυνας δεν είναι απλή. Οι επιχειρήσεις πρέπει να συμμορφωθούν με νομικά και ρυθμιστικά πρότυπα του ΝΑΤΟ, ενώ οι απαιτήσεις για εξοπλισμούς υψηλής ασφάλειας κοστίζουν και απαιτούν χρόνο για πιστοποίηση. Επιπλέον, είναι αναγκαία η αναβάθμιση των δεξιοτήτων των εργαζομένων και η εκπαίδευση σε νέα τεχνολογικά πρότυπα.
Ο πρόεδρος των προμηθευτών, Francisco Riberas, τονίζει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν πρέπει να αποπροσανατολιστούν από την κύρια δραστηριότητά τους, καθώς η άμυνα θα πρέπει να είναι συμπλήρωμα και όχι πλήρης μεταστροφή. Στην Ιταλία, το υπουργείο Βιομηχανίας αναγνωρίζει ότι υπάρχει περιθώριο για σημαντική μετατόπιση προς την άμυνα, ενώ στην Γερμανία, η BDSV συζητά την επανεκπαίδευση εργοστασίων αυτοκινήτων για στρατιωτική παραγωγή.
Η αυτοκινητοβιομηχανία εκφράζει ανησυχίες ότι μια απότομη στροφή μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη. Ωστόσο, ο επικεφαλής της Stellantis, John Elkann, υπογραμμίζει ότι οι δύο τομείς μπορούν να συνυπάρξουν χωρίς να αλλοιώσουν τη φυσική τους κατεύθυνση. Σημειώνεται ότι η αγορά της άμυνας είναι σημαντικά μικρότερη σε σχέση με αυτή της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η τάση αυτή υποδηλώνει μια στρατηγική διέξοδο εν μέσω κρίσης, καθώς και μια μετασχηματιστική πρόκληση για τον τομέα. Η επιτυχία θα εξαρτηθεί από τη δυνατότητα των εταιρειών να συντονίσουν επιχειρήματα και πιστοποιήσεις, δημιουργώντας παράλληλα προϊόντα που καλύπτουν τόσο πολιτικές όσο και στρατιωτικές ανάγκες.
Πηγή περιεχομένου: in.gr