Οι εβδομαδιαίες αγορές δρόμου είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής κουλτούρας και της καθημερινότητας. Οι αγορές δρόμου παραμένουν μία από τις πιο αγαπημένες παραδόσεις στην Ελλάδα, με τη συντριπτική πλειοψηφία των νοικοκυριών να συνεχίζουν να βασίζονται σε αυτές για τις εβδομαδιαίες αγορές τους. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, σχεδόν το 95% των ελληνικών νοικοκυριών αγοράζει τρόφιμα ή άλλα αγαθά από αυτές τις αγορές τουλάχιστον μία ή δύο φορές την εβδομάδα. Οι καταναλωτές αναφέρουν πολλούς λόγους για την προτίμησή τους: φρεσκάδα, ποιότητα, ποικιλία και χαμηλές τιμές. Για πολλούς, η προσωπική επαφή με τους πωλητές και τους παραγωγούς ξεχωρίζει την εμπειρία από τα σούπερ μάρκετ. Περισσότεροι από οκτώ στους δέκα αγοραστές δηλώνουν ότι η φιλική εξυπηρέτηση και οι άμεσες σχέσεις είναι κύρια κίνητρα.
Κατά μέσο όρο, οι Έλληνες επισκέπτονται την τοπική τους αγορά δρόμου 4,4 φορές το μήνα. Περίπου το μισό των φρούτων και των λαχανικών που καταναλώνονται στα ελληνικά νοικοκυριά αγοράζεται εκεί. Ένα μεγάλο ποσοστό κατοίκων της Αθήνας—περίπου δύο εκατομμύρια άνθρωποι—ψωνίζουν κυρίως στις 271 αγορές που υπάρχουν στην πόλη και τα προάστια.
Ο ρόλος των αγορών στην καθημερινή ζωή είναι σημαντικός. Οι έρευνες δείχνουν ότι σχεδόν επτά στους δέκα καταναλωτές στην Ελλάδα τις επισκέπτονται τακτικά, με τρεις στους τέσσερις να το κάνουν εβδομαδιαία. Πάνω από το 80% των επισκεπτών δηλώνουν υψηλά επίπεδα ικανοποίησης με τα αγαθά και τις υπηρεσίες που παρέχονται.
Οι δαπάνες γενικά είναι μέτριες: σχεδόν οι μισοί αγοραστές ξοδεύουν μεταξύ 20 και 40 ευρώ την εβδομάδα, ενώ μόνο μια μικρή μειοψηφία ξοδεύει πάνω από 60 ευρώ. Οι πιο δημοφιλείς αγορές παραμένουν τα φρούτα και τα λαχανικά (70%), ακολουθούμενα από ψάρια, αυγά, ξηρούς καρπούς, όσπρια και είδη σπιτιού.
Ωστόσο, υπάρχουν προκλήσεις. Οι καταναλωτές συχνά αναφέρουν περιορισμένο χώρο στάθμευσης, ανησυχίες για την ασφάλεια και την καθαριότητα ως τομείς προς βελτίωση. Πολλοί ζητούν επίσης απογευματινές ώρες λειτουργίας, οι οποίες θα μπορούσαν να προσελκύσουν όσους δεν μπορούν να επισκεφθούν κατά το τρέχον πρωινό πρόγραμμα. Η έρευνα δείχνει ότι το 75% των μη επισκεπτών θα εξετάσει το ενδεχόμενο να ψωνίσει στις αγορές αν καθοριστούν πιο αργές ώρες.
Οι πωλητές και οι παραγωγοί, από την άλλη, αντιμετωπίζουν και αυτοί τις δικές τους δυσκολίες. Η αύξηση του λειτουργικού κόστους, η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και ο ανταγωνισμός από τα σούπερ μάρκετ είναι μεταξύ των μεγαλύτερων ανησυχιών τους. Σχεδόν οκτώ στους δέκα πωλητές πιστεύουν ότι οι συνθήκες σήμερα είναι χειρότερες από ό,τι σε προηγούμενες δεκαετίες, και πολλοί φοβούνται περαιτέρω επιδείνωση.
Παρά αυτές τις προκλήσεις, οι αγορές δρόμου συνεχίζουν να κατέχουν ισχυρή θέση στην ελληνική κουλτούρα. Ο θεσμός χρονολογείται από την Οθωμανική εποχή, με τη σύγχρονη μορφή του να καθορίζεται επίσημα το 1929, όταν ο Πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος εγκαινίασε την πρώτη τέτοια αγορά στην Αθήνα. Σήμερα, η Ελλάδα φιλοξενεί περίπου 1.530 αγορές δρόμου, με περισσότερους από 7.000 παραγωγούς και 5.700 εμπόρους να συμμετέχουν σε εθνικό επίπεδο.
Πηγή περιεχομένου: in.gr