Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να αντιμετωπίσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση με βιώσιμες λύσεις κινητικότητας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, καθώς επαναξιολογεί τις φιλοδοξίες της στον τομέα της κινητικότητας. Η Ένωση, αν και διαθέτει μερικά από τα πιο προηγμένα δίκτυα μεταφορών στον κόσμο, αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις, όπως η κατακερματισμένη διασυνοριακή σύνδεση, οι παλιές υποδομές, η μεγάλη εξάρτηση από οδικές και αεροπορικές μεταφορές, και η συνεχιζόμενη κυκλοφοριακή συμφόρηση, η οποία επιπλέον απειλεί τους κλιματικούς της στόχους.
Ο δρόμος προς την επίτευξη αυτών των στόχων είναι γεμάτος εμπόδια — από την κινητοποίηση εκατοντάδων δισεκατομμυρίων ευρώ σε επενδύσεις έως την εναρμόνιση 27 διαφορετικών εθνικών συστημάτων. Η ΕΕ πρέπει να αντιμετωπίσει και τα εμπόδια από τη βιομηχανία και τους πολίτες, οι οποίοι συχνά διστάζουν να αποδεχτούν τις αναγκαίες αλλαγές.
Καθώς η Ένωση προχωρά στην υλοποίηση των κλιματικών της δεσμεύσεων, ανακύπτει ένα κρίσιμο ερώτημα: είναι σε θέση η Ευρώπη να μετασχηματίσει το τοπίο της κινητικότητας και, αν ναι, μπορεί να το κάνει γρήγορα και αποτελεσματικά; Περίπου το 75% των πολιτών της ΕΕ κατοικούν σε αστικές περιοχές, και αυτό το ποσοστό αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια. Με πολλές πόλεις να υποφέρουν από κυκλοφοριακή συμφόρηση και κακή ποιότητα αέρα, οι αλλαγές στην κινητικότητα επικεντρώνονται στις αστικές περιοχές και στη σύνδεσή τους με τις γειτονικές αγροτικές περιοχές.
Σύμφωνα με τον Τόμας Λάιμς, διευθυντή πολιτικής της Eurocities, ο ρόλος των αυτοκινήτων στις πόλεις αναμένεται να μειωθεί στο μέλλον, ενώ η νομοθεσία της ΕΕ θα απαιτεί όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται από το 2035 να έχουν μηδενικές εκπομπές. Παρά τις αντιστάσεις από τη βιομηχανία και τις κυβερνήσεις κάποιων κρατών, η αναθεώρηση της νομοθεσίας έχει προγραμματιστεί για το 2025.
Μία από τις εναλλακτικές λύσεις για τις μεταφορές υψηλών εκπομπών είναι οι δημόσιες συγκοινωνίες, οι οποίες μπορούν να μειώσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση και να προσφέρουν φθηνότερες και πιο οικολογικές εναλλακτικές. Ο Μαρκ Ρόζενταλ, Διευθύνων Σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας (EIT) για την Αστική Κινητικότητα, θεωρεί τα αυτόνομα οχήματα ως μια πιθανή λύση σε πολλές προκλήσεις που έχουμε σήμερα.
Στο μεταξύ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρά με την έγκριση ενός πακέτου μέτρων για τις σιδηροδρομικές μεταφορές υψηλής ταχύτητας, επιδιώκοντας τη σύνδεση των ευρωπαϊκών πόλεων με πιο βιώσιμο τρόπο έως το 2040. Η στρατηγική αυτή θα μπορούσε να καταστήσει τις σιδηροδρομικές μεταφορές προτιμότερες σε σχέση με τα αεροπλάνα, μειώνοντας τη διάρκεια των ταξιδιών.
Ωστόσο, οι προκλήσεις παραμένουν, καθώς οι ευρωπαϊκές πόλεις αντιμετωπίζουν περιορισμούς χώρου και χρηματοδότησης, καθώς και την ανάγκη να πείσουν τους πολίτες να υιοθετήσουν νέες συμπεριφορές. Είναι προφανές ότι οι θετικές εμπειρίες από τις εναλλακτικές λύσεις θα είναι κρίσιμες για την επιτυχία αυτής της μετάβασης.
Πηγή περιεχομένου: in.gr
![]()
