Αναλύση των τάσεων πληθωρισμού και τιμών στα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα για τον Ιούλιο του 2025. Η Ελλάδα παρουσίασε ήπιο πληθωρισμό στα σούπερ μάρκετ τον Ιούλιο του 2025, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανικών Καταναλωτικών Αγαθών (IELKA). Η ετήσια πληθωριστική αύξηση για τον μήνα ανήλθε στο 1,84%, σε σύγκριση με το 1,78% τον Ιούνιο, ενώ σε μηνιαία βάση παρατηρήθηκε μικρή μείωση 0,24%. Για την περίοδο 12 μηνών από τον Ιούλιο του 2024 έως τον Ιούνιο του 2025, η αύξηση τιμών περιορίστηκε στο 0,56%, υποδηλώνοντας συνολικά ήπιες πληθωριστικές πιέσεις στον τομέα των λιανικών τροφίμων.
Οι κύριοι παράγοντες πίσω από τις τάσεις τιμών
Το IELKA αποδίδει το ήπιο πληθωριστικό περιβάλλον στα σούπερ μάρκετ κυρίως σε διεθνείς αυξήσεις τιμών βασικών πρώτων υλών όπως το κακάο, το κρέας και ο καφές. Στους πρώτους επτά μήνες του 2025, ο συνολικός πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ καταγράφηκε στο 1,23%, υποδεικνύοντας μια σχετικά σταθερή τιμολογιακή κατάσταση για τους καταναλωτές.
Ορισμένοι παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτή τη σταθερότητα περιλαμβάνουν:
– Η επιβράδυνση του πληθωρισμού: Τα σούπερ μάρκετ επωφελήθηκαν από μεγάλης κλίμακας επιχειρηματικές λειτουργίες και οικονομίες κλίμακας, ενώ η ευρεία διαθεσιμότητα προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας βοήθησε στη συγκράτηση των αυξήσεων τιμών.
– Κανονιστική παρέμβαση: Οι θεσμικές παρεμβάσεις και ο νεοθεσπισμένος κώδικας δεοντολογίας για τις προωθητικές δραστηριότητες από τον Μάρτιο έχουν επίσης συμβάλλει στη διαχείριση των τιμών.
– Προωθητικές ενέργειες: Οι λιανοπωλητές αύξησαν τον αριθμό και το βάθος των προωθητικών προσφορών, οι οποίες συνεχίζουν να επηρεάζουν τις μέσες τιμές καταναλωτών.
– Υψηλή κυκλοφορία αποθεμάτων: Τα μεγάλα καταστήματα με ταχύτερους κύκλους κυκλοφορίας αποθεμάτων μπορούν να προσαρμόζονται γρηγορότερα στις αλλαγές κόστους.
– Αύξηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας: Η αυξανόμενη παρουσία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα μεγαλύτερα σούπερ μάρκετ έχει πιέσει τις τιμές προς τα κάτω.
Κατηγορίες με μειώσεις τιμών
Σημαντικές μειώσεις τιμών σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2024 παρατηρήθηκαν στις παρακάτω κατηγορίες:
– Καθαριστικά και απορρυπαντικά: -6,85%
– Είδη παντοπωλείου: -5,63%
– Τροφές και προμήθειες κατοικίδιων: -3,37%
– Προϊόντα προσωπικής υγιεινής και χαρτικά: -2,15%
– Μια χρήση και είδη νοικοκυριού: -1,24%
Αυτές οι μειώσεις οφείλονται σε κανονικοποίηση της αγοράς και σε μειώσεις τιμών από τους παραγωγούς, περιλαμβάνοντας τη σημειωθείσα πτώση των τιμών του ελαιόλαδου.
Κατηγορίες με αυξήσεις τιμών
Αντιθέτως, αρκετές κατηγορίες παρουσίασαν αξιοσημείωτες αυξήσεις τιμών:
– Φρέσκο κρέας: +9,63%
– Μπισκότα, σοκολάτες και γλυκά: +9,39%
– Σνακ και ποτά: +8,40%
– Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +5,29%
– Φρέσκος ψάρι και θαλασσινά: +4,49%
Η αύξηση των τιμών στο φρέσκο κρέας οφείλεται κυρίως στη μείωση του ζωικού κεφαλαίου το 2024 λόγω ευρείας εξάπλωσης ασθενειών των ζώων και σε αύξηση των διεθνών τιμών για τα εισαγόμενα κρέατα, ιδιαίτερα για το μοσχάρι και το χοιρινό. Οι αυξανόμενες παγκόσμιες τιμές του κακάου και του καφέ συνέβαλαν στις αυξήσεις που παρατηρήθηκαν σε γλυκά, σνακ και ποτά. Στην περίπτωση των φρούτων και λαχανικών, η αύξηση των τιμών συνδέεται με τις χαμηλές θερμοκρασίες της άνοιξης το 2025, οι οποίες καθυστέρησαν την εποχική παραγωγή σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Πηγή περιεχομένου: in.gr