Όλο και πιο χαλαρός ο κλιματικός στόχος της ΕΕ στις διαπραγματεύσεις

Όλο και πιο χαλαρός ο κλιματικός στόχος της ΕΕ στις διαπραγματεύσεις

Η ΕΕ διαπραγματεύεται μια ευέλικτη προσέγγιση για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, ενόψει της συνόδου COP30. Οι κυβερνήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαπραγματεύονται προτάσεις που επιτρέπουν στη βιομηχανία μεγαλύτερη ευελιξία στη μείωση των εκπομπών, καθώς οι Βρυξέλλες προσπαθούν να εξασφαλίσουν στήριξη για τον κλιματικό στόχο του 2040. Η ΕΕ βρίσκεται σε αγώνα δρόμου προκειμένου να συμφωνήσει έναν νομικά δεσμευτικό στόχο πριν από τη Σύνοδο του ΟΗΕ για το Κλίμα (COP30), που ξεκινά στις 10 Νοεμβρίου στη Βραζιλία.

Το τελευταίο σχέδιο συμφωνίας που ήρθε στην κατοχή του Reuters διατηρεί τον στόχο μείωσης των εκπομπών κατά 90% έως το 2040 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990. Αυτό θα αποτελέσει ένα ενδιάμεσο βήμα προς τον στόχο του 2050, που προβλέπει μηδενισμό των καθαρών εκπομπών άνθρακα. Το σχέδιο επίσης επισημαίνει ότι η ΕΕ θα έχει τη δυνατότητα να επανεξετάζει τον στόχο κάθε δύο χρόνια. Ωστόσο, οι πολύμηνες διαπραγματεύσεις δεν έχουν οδηγήσει σε συμφωνία, καθώς ορισμένες κυβερνήσεις αντιδρούν στα πράσινα μέτρα και τη χρηματοδότηση της μετάβασης στην καθαρή ενέργεια.

Το κείμενο προτείνει τη νομικά δεσμευτική αναγνώριση ότι, εάν τα δάση απορροφούν λιγότερο CO2 από το αναμενόμενο ή οι τεχνολογίες αφαίρεσης CO2 από την ατμόσφαιρα δεν αποδώσουν, οι βιομηχανίες δεν θα υποχρεωθούν να μειώσουν τις εκπομπές ταχύτερα. Οι πιθανές ελλείψεις σε έναν τομέα δεν θα πρέπει να επιβαρύνουν άλλους τομείς, σύμφωνα με το σχέδιο που έχει ημερομηνία 25 Οκτωβρίου. Το συμβιβαστικό κείμενο ικανοποιεί εν μέρει τις απαιτήσεις ορισμένων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων που τέθηκαν στη σύνοδο της περασμένης εβδομάδας.

Οι εκπρόσωποι των χωρών της ΕΕ θα συζητήσουν την πρόταση την επόμενη εβδομάδα, πριν οι υπουργοί Περιβάλλοντος προσπαθήσουν να εγκρίνουν τον στόχο στις 4 Νοεμβρίου. Το τελευταίο σχέδιο διατηρεί ότι το 3% της απαιτούμενης μείωσης των εκπομπών μπορεί να καλυφθεί με την αγορά πιστώσεων εκπομπής άνθρακα από ξένες χώρες, γεγονός που σημαίνει ότι ένα μέρος της μείωσης θα ήταν πλασματικό. Το ζήτημα παραμένει υπό διαπραγμάτευση, με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν να δηλώνει ότι το ποσοστό θα μπορούσε να αυξηθεί στο 5%.

Για να κερδίσει τη στήριξη των επιφυλακτικών χωρών, η Κομισιόν έχει υποσχεθεί να αναθεωρήσει κάποιες άλλες πράσινες πολιτικές, όπως οι έλεγχοι τιμών στην αγορά άνθρακα για τον τομέα των μεταφορών, όπως ζητήθηκε από την Πολωνία και την Τσεχία. Οι Βρυξέλλες εξετάζουν επίσης χαλάρωση του στόχου για την απαγόρευση των νέων οχημάτων εσωτερικής καύσης από το 2035, υπό την πίεση της Γερμανίας και της Ιταλίας, χωρών με ισχυρές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play