Αναλύουμε τη ναυτιλία και τους ναυτικούς δείκτες στα Στενά του Ορμούζ εν μέσω γεωπολιτικών εντάσεων. Η διέλευση των δεξαμενόπλοιων από τα Στενά του Ορμούζ συνεχίζεται με ελαφρά μείωση, αλλά παραμένει εντός των φυσιολογικών ορίων, καθώς η κλιμάκωση της πολεμικής σύγκρουσης Ιράν-Ισραήλ επηρεάζει την ναυτιλία. Ενώ πέντε δεξαμενόπλοια έκαναν γρήγορες αναστροφές μετά τις αμερικανικές επιθέσεις στις 22 Ιουνίου, η κυκλοφορία παρέμεινε σε φυσιολογικά επίπεδα, αλλά οι εξελίξεις του Ιράν το βράδυ της Δευτέρας προσθέτουν νέες προκλήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Marinetraffic, αρκετά πλοία φάνηκαν να κινούνται με σχεδόν μηδενική ταχύτητα πριν εισέλθουν στα Στενά.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Reuters, τουλάχιστον δύο υπερδεξαμενόπλοια (VLCC) έχουν αλλάξει κατεύθυνση και πλέουν προς το Νότο, ενώ άλλα πλοία έχουν αγκυροβολήσει περιμένοντας οδηγίες. Κατά την Κυριακή, καταγράφηκαν 15 διελεύσεις από το στενό, έναντι 21 στις 21 Ιουνίου, διατηρώντας όμως την κατάσταση εντός των φυσιολογικών ορίων.
Η κατάσταση της ναυτιλίας φαίνεται να είναι ανησυχητική, με τα κενά δεξαμενόπλοια που εισέρχονται στον Κόλπο να έχουν μειωθεί κατά 32%, ενώ οι αναχωρήσεις φορτωμένων πλοίων έχουν υποχωρήσει κατά 27% από τις αρχές Μαΐου. Η αύξηση των ναυλών στα VLCC, τα οποία μεταφέρουν έως 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, έχει παρατηρηθεί, με τα ημερήσια έσοδα να εκτοξεύονται πάνω από 60.000 δολάρια.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το ιρανικό κοινοβούλιο ενέκρινε μέτρο για το κλείσιμο του Στενού, με τον τρόπο αυτό αναδεικνύοντας την ένταση στην περιοχή. Οι αναλυτές προειδοποιούν ότι οποιαδήποτε ενέργεια κλεισίματος θα ήταν βραχυπρόθεσμη, λόγω της ζωτικής σημασίας του Στενού για την οικονομία του Ιράν και για τις χώρες που έχουν σχέσεις με αυτό. Η αύξηση των ασφαλίστρων κινδύνου πολέμου κατά 20% – 30% καθιστά την κατάσταση πιο περίπλοκη για τους πλοιοκτήτες, οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν σημαντικά ποσά για να διασχίσουν την περιοχή.
Πηγή περιεχομένου: in.gr