Το 1850, ένας σκλάβος δημιούργησε χιλιάδες κεραμικά, τώρα ένα μουσείο επιστρέφει τα έργα στους απογόνους του

Το 1850, ένας σκλάβος δημιούργησε χιλιάδες κεραμικά, τώρα ένα μουσείο επιστρέφει τα έργα στους απογόνους του

Αναγνωρίζοντας την αξία των δημιουργιών του Ντέιβιντ Ντρέικ, το μουσείο αποκαθιστά μια ιστορική αδικία. Τη δεκαετία του 1850, ο Ντέιβιντ Ντρέικ, ένας σκλάβος από τη Νότια Καρολίνα, αφιέρωσε τις μέρες του στη δημιουργία κεραμικών αγγείων, στερούμενος ωστόσο το δικαίωμα στην ιδιοκτησία των πολύτιμων έργων του. Σήμερα, σχεδόν δύο αιώνες αργότερα, το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης αποκαθιστά αυτή την αδικία, παραχωρώντας δύο από τα αγγεία του Ντρέικ στους απογόνους του. Η Πολίν Μπέικερ, απόγονος του Ντρέικ, δήλωσε ότι ο προ-προ-προπάππους τους δεν κατάφερε ποτέ να αποκτήσει ούτε ένα από τα κεραμικά του έργα, ούτε να τα κληροδοτήσει στην οικογένειά του.

Στην ιστορική αυτή απόφαση, το μουσείο επέστρεψε την ιδιοκτησία δύο μνημειωδών αγγείων, τα οποία είχε δημιουργήσει ο Ντέιβιντ Ντρέικ, γνωστός και ως Ντέιβ ο Αγγειοπλάστης. Τα έργα δημιουργήθηκαν το 1857 στο εργοστάσιο Stony Bluff Manufactory και θα είχαν πωληθεί προς όφελος του δουλοκτήτη του Ντρέικ, Λιούις Τζ. Μάιλς. Το Poem Jar, που περιλαμβάνει ένα δίστιχο του Ντρέικ, θα παραμείνει στην έκθεση του μουσείου, ενώ το Signed Jar θα διατηρηθεί ως μακροπρόθεσμο δάνειο από την οικογένεια.

Η κίνηση αυτή αναγνωρίζει ότι ο Ντρέικ στερήθηκε τα δημιουργήματά του χωρίς τη συγκατάθεσή του και χωρίς αποζημίωση. Το μουσείο, μιλώντας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τόνισε τη σημασία της πράξης του, που ενδέχεται να επηρεάσει το πώς αντιμετωπίζονται στο μέλλον τα έργα τέχνης από μαύρους Αμερικανούς σκλάβους.

Τα τελευταία χρόνια, αρκετά μουσεία και συλλέκτες έχουν αρχίσει να ανταποκρίνονται στις εκκλήσεις για την επαναπατρισμό κλεμμένων έργων τέχνης, είτε λόγω νομικών υποχρεώσεων είτε ως ένδειξη καλής θελήσεως. Στην περίπτωση του Μουσείου Καλών Τεχνών, το 2022, συνεργάστηκε με το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης για την έκθεση Hear Me Now: The Black Potters of Old Edgefield, South Carolina, τιμώντας τον Ντρέικ.

Γεννημένος γύρω στο 1800, ο Ντρέικ ζούσε στο Old Edgefield της Νότιας Καρολίνας, σε μια περιοχή που διέθετε μεγάλα κεραμικά εργαστήρια όπου εργάζονταν σκλάβοι. Κατά τη διάρκεια της ζωής του, δημιούργησε χιλιάδες κεραμικά που χρησιμοποιούνταν κυρίως σε φυτείες για την αποθήκευση τροφίμων. Οι απόγονοι του Ντρέικ ίδρυσαν το Dave the Potter Legacy Trust και προσκαλούν όσους πιστεύουν ότι μπορεί να έχουν συγγένεια με τον Ντρέικ να επικοινωνήσουν μαζί τους, προκειμένου να διανείμουν τα έσοδα από την πώληση των έργων του.

*Με πληροφορίες από: Smithsonian Magazine*

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play