Αύξηση πυρκαγιών στη ναυτιλία: Νέες οδηγίες για την ασφάλεια

Αύξηση πυρκαγιών στη ναυτιλία: Νέες οδηγίες για την ασφάλεια

Τα τελευταία χρόνια, η ναυτιλία αντιμετωπίζει μια ανησυχητική αύξηση περιστατικών πυρκαγιάς σε πλοία μεταφοράς οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων, με τα στατιστικά να καταγράφουν ιστορικά υψηλά.

Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι χωρίς αυστηρότερα μέτρα πρόληψης, εκπαίδευση πληρωμάτων και βελτίωση στη διαχείριση φορτίων, η απειλή για ανθρώπινες ζωές, περιουσίες και το περιβάλλον θα παραμείνει.

Αυτό τόνισε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών και Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, Παύλος Ξηραδάκης, καλώντας τις ασφαλιστικές εταιρείες να επανεξετάσουν και να αναπροσαρμόσουν τα ασφάλιστρα κινδύνου για τα επικίνδυνα φορτία.

Στόχος είναι να αποτραπούν λανθασμένες δηλώσεις από φορτωτές – αποστολείς και να διασφαλιστεί η τοποθέτηση των επικίνδυνων φορτίων σε ειδικά διαμορφωμένους και ασφαλείς χώρους επί του πλοίου.

Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη τα ελληνικά λιμάνια, πολλά από τα οποία δεν διαθέτουν ούτε δίκτυο πυρόσβεσης, να εκδώσουν κανονισμούς ρυμούλκησης που θα προβλέπουν τη χρήση ρυμουλκών με πιστοποιημένες δυνατότητες πυρόσβεσης, ικανών να προστατεύσουν ανθρώπινες ζωές, το θαλάσσιο περιβάλλον, τα πλοία και τις λιμενικές εγκαταστάσεις.

Τα εσφαλμένα δηλωμένα φορτία παραμένουν η κύρια αιτία πυρκαγιών σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση Safety and Shipping Review 2025 της Allianz Commercial, παρά τις προσπάθειες πρόληψης και τις νέες τεχνολογικές λύσεις.

Ο καπετάνιος Αναστάσιος Λεόνμπουργκ, ανώτερος σύμβουλος θαλάσσιων κινδύνων της Allianz, επισημαίνει ότι, αν και η τεχνολογία συμβάλλει στον εντοπισμό λανθασμένων δηλώσεων, μεγάλο μέρος των περιστατικών αποδίδεται στην έλλειψη γνώσεων από μεταφορείς και εξαγωγείς.

Τα τελευταία χρόνια, η αύξηση των περιστατικών πυρκαγιάς στις θαλάσσιες μεταφορές έχει αναδείξει την ανάγκη για καλύτερη εκπαίδευση και προετοιμασία του προσωπικού. Η πολυπλοκότητα στην κατάσβεση και διάσωση, σε συνδυασμό με το μέγεθος των σύγχρονων πλοίων, καθιστά την αντιμετώπιση ακόμη πιο δύσκολη, ειδικά στην εποχή της αυξανόμενης μεταφοράς ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών λιθίου.

Σύμφωνα με την Allianz Commercial, το 2024 καταγράφηκαν 250 περιστατικά πυρκαγιάς σε πλοία όλων των τύπων, αυξημένα κατά 20% σε σχέση με το 2023 και ο υψηλότερος αριθμός της τελευταίας δεκαετίας.

Η ασφάλεια στα πλοία απαιτεί ανθρώπινο δυναμικό, εξοπλισμό και ρυμουλκά πυρόσβεσης.

Νέες κατευθυντήριες οδηγίες για την αντιμετώπιση πυρκαγιών σε πλοία μεταφοράς οχημάτων δημοσιεύθηκαν από το Φόρουμ για την Ασφάλεια των Μεταφορέων Οχημάτων (VCSF), με στόχο τη βελτίωση της ασφάλειας στα πλοία μεταφοράς οχημάτων.

Αυτές οι οδηγίες αναγνωρίζουν τις ιδιαίτερες προκλήσεις που παρουσιάζουν οι φωτιές σε οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα με μπαταρίες ιόντων λιθίου, υπογραμμίζοντας ότι, σε περίπτωση θερμικής εκτροπής, η κατάσβεση είναι δυσκολότερη.

Στόχος είναι η μείωση του χρόνου αντίδρασης και η αποτελεσματικότερη διαχείριση περιστατικών που μπορούν να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην ασφάλεια και την επιχειρησιακή συνέχεια.

Loading

Play