Μια αποκαλυπτική εικόνα για τις αντιφάσεις του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού παρουσίασε ο επικεφαλής Υπηρεσιών Στρατηγικής της PwC Greece, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου «Reimagine Greece 2025» που διοργάνωσε η Καθημερινή.
Παρουσιάζοντας την έρευνα της εταιρείας για την αγορά του yachting, ο επικεφαλής ανέδειξε το παράδοξο μιας χώρας, που ενώ πρωταγωνιστεί σε κίνηση σκαφών στη Μεσόγειο, υστερεί δραματικά σε υποδομές και έσοδα, χάνοντας πολύτιμους πόρους λόγω απουσίας εμπορικής στρατηγικής.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, η Ελλάδα έχει εδραιωθεί ως υπερδύναμη στον χώρο του yachting, κατατάσσεται 4η στη Μεσόγειο σε απόλυτο αριθμό σκαφών, πίσω μόνο από τις παραδοσιακές δυνάμεις (Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία).
Στην κατηγορία των super yachts (άνω των 24 μέτρων), η Ελλάδα ανεβαίνει στην 3η θέση, πίσω από Ιταλία και Γαλλία/Μονακό. Όσον αφορά την κυκλοφορία, η χώρα μας καταλαμβάνει τη 2η θέση, πιστοποιώντας ότι αποτελεί κορυφαίο προορισμό παγκοσμίως.
Παρά την υψηλή ζήτηση, η έρευνα της PwC χτυπά «καμπανάκι» για τις υποδομές, καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση όσον αφορά την αναλογία σκαφών προς διαθέσιμα σημεία ελλιμενισμού, γεγονός που καθιστά την εξυπηρέτηση των σκαφών -ειδικά των άνω των 24 μέτρων- εξαιρετικά περίπλοκη.
Οι περιοχές με την υψηλότερη κίνηση, όπως το Ιόνιο, η Πελοπόννησος, η Αττική και τα Δωδεκάνησα, πιέζονται περισσότερο, δημιουργώντας επιτακτική ανάγκη για νέες μαρίνες και βελτιστοποίηση της χωρητικότητας των υφιστάμενων λιμένων και αγκυροβολίων.
Το πλέον ανησυχητικό εύρημα της έρευνας αφορά το εμπορικό και τιμολογιακό κομμάτι. Η Ελλάδα φαίνεται να «χαρίζει» υπεραξία στους ανταγωνιστές της μέσω μιας απαρχαιωμένης τιμολογιακής πολιτικής. Χαμηλά τέλη ελλιμενισμού και οριζόντια τιμολόγηση δημιουργούν πεδίο για τους ανταγωνιστές να εισπράττουν 2 έως 4 φορές υψηλότερα έσοδα ανά ναύλο σε σχέση με την Ελλάδα.
Για την αναστροφή της κατάστασης και την επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης, ο επικεφαλής στρατηγικής της PwC πρότεινε την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών από χώρες όπως η Ιταλία και η Γαλλία. Μεταξύ των προτάσεων ξεχωρίζουν οργανωμένα αγκυροβόλια, αυστηρός καθορισμός ζωνών, ψηφιακές πλατφόρμες και ανάπτυξη του χειμερινού ελλιμενισμού.
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο επικεφαλής τόνισε πως το yachting μπορεί να διαχύσει τον πλούτο σε όλη την επικράτεια και να ενισχύσει την περιφερειακή οικονομία, εφόσον υπάρξει ένα συνολικό πλαίσιο υποδομών που θα επιτρέψει στη χώρα να διεκδικήσει το μερίδιο εσόδων που πραγματικά της αναλογεί.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
![]()
