Οι βελτιωτικές παρεμβάσεις που έχουν συντελεστεί και δρομολογούνται στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας, σε συνδυασμό με τις σύγχρονες απαιτήσεις της αστικής κινητικότητας, παρουσιάστηκαν στο πάνελ της συζήτησης με θέμα «Αστικές συγκοινωνίες – Αστική κινητικότητα: Οι επιβάτες επιστρέφουν, οι προσδοκίες διευρύνονται», στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2025.
Ο Γιώργος Σπηλιόπουλος, διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, τόνισε ότι η δυνατότητα πληρωμής εισιτηρίου μέσω τραπεζικής κάρτας εδραιώνεται συνεχώς, με το 20% των ημερήσιων επιβατών να την χρησιμοποιεί. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να ξεπεράσει το 50% προσεχώς, σύμφωνα με τον κ. Σπηλιόπουλο, ο οποίος ανέφερε τα σημαντικά οφέλη από αυτή την αλλαγή, τόσο για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού όσο και για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του Οργανισμού.
Ο κ. Σπηλιόπουλος πρόσθεσε ότι ακολουθεί η εφαρμογή του συστήματος Account Based Ticketing για τον συνδυασμό πληρωμής εισιτηρίου και άλλων υπηρεσιών. Σε απόλυτους αριθμούς, οι ανέπαφες συναλλαγές έφτασαν τα 10 εκατ. από την αρχή του χρόνου έως σήμερα.
«Σε δυόμιση χρόνια, όσα έγιναν στις αστικές συγκοινωνίες (ανανέωση στόλου και νέες ψηφιακές υπηρεσίες) δεν είχαν γίνει τα προηγούμενα 30 χρόνια. Οι επενδύσεις ξεπέρασαν τα 500 εκατ. ευρώ και δρομολογούνται κι άλλες για την αναβάθμιση και προμήθεια νέων συρμών στη ΣΤΑΣΥ και νέων οχημάτων στην ΟΣΥ», σχολίασε.
Στη συνέχεια, υπογράμμισε ότι το δίκτυο των λεωφορείων επεκτείνεται συνεχώς, φτάνοντας έως τον Μαραθώνα, το Μαρκόπουλο και τα Καλύβια, ενώ θα υπάρξουν και περαιτέρω επεκτάσεις σε όλη την Περιφέρεια Αττικής. Ενόσω ο ΟΑΣΑ επεξεργάζεται το νέο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής, πραγματοποιούνται κι άλλες βελτιωτικές παρεμβάσεις, όπως η ίδρυση και επέκταση της Συγκοινωνιακής Αστυνομίας, με στόχο οι Αστυνομικοί να φτάσουν τους 340 από 140 πέρσι, ώστε να μεγιστοποιηθεί η ασφαλής μετακίνηση των επιβατών.
Ο Αθανάσιος Κοτταράς, διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, ανέφερε ότι «Περισσότεροι από 100.000 επιβάτες επέλεξαν τα δύο προηγούμενα Σάββατα για τις νυχτερινές μετακινήσεις τους το Μετρό και το Τραμ, στο πλαίσιο της 24ωρης λειτουργίας των δύο μέσων». Αυτό επιτεύχθηκε με παραμετροποίηση των συστημάτων και προγραμματισμό συντηρήσεων σε άλλες ημέρες. Σχετικά με το επενδυτικό πλάνο της ΣΤΑΣΥ, έχουν συμβασιοποιηθεί έργα 100 εκατ. ευρώ και δρομολογούνται έργα που αγγίζουν τα 200 εκατ. ευρώ.
Μεταξύ των παρεμβάσεων, ξεχωρίζει η αναβάθμιση 14 συρμών της Γραμμής 1, που αναμένεται να κυκλοφορήσουν σταδιακά από τις αρχές του επόμενου έτους. Επίσης, έχει υπογραφεί σύμβαση 14 εκατ. ευρώ για την βελτίωση των υποδομών στις Γραμμές 2 και 3. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ δήλωσε ότι έως το τέλος του έτους θα προσληφθούν 370 άτομα σε όλες τις κρίσιμες ειδικότητες, ενισχύοντας το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας.
Σχετικά με την εισιτηριοδιαφυγή, ο κ. Κοτταράς τόνισε ότι οι έλεγχοι αποδίδουν, με τον ρυθμό αύξησης των εσόδων να είναι μεγαλύτερος από αυτόν της επιβατικής κίνησης. «Αυτή τη στιγμή γίνονται 420.000 έλεγχοι τον μήνα και στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε τους 500.000 τον μήνα», υπογράμμισε.
Ο Στέφανος Αγιάσογλου, διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, αναφέρθηκε στην πρόοδο της προμήθειας λεωφορείων με την ανακοίνωση ότι εντός του 2026 θα προμηθευτούν ακόμα 125 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία για τη ριζική ανανέωση του στόλου. Ξεκινώντας από τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, σημείωσε ότι σε τέσσερα αμαξοστάσια υπάρχουν ήδη υποδομές φόρτισης και ετοιμάζεται ένα πέμπτο, ενώ η ΟΣΥ εξετάζει και τη χρήση υδρογόνου για την ενίσχυση της βιωσιμότητας.
Η εφαρμογή του σχεδίου «Αριάδνη» έχει οδηγήσει σε αύξηση των συλλήψεων από την αστυνομία μέσα στους συρμούς, με σημαντικά αποτελέσματα στην καταπολέμηση της παραβατικότητας.
Τέλος, η Σαρίτα Βαρούχ, γενική διευθύντρια της Uber Ελλάδας, ανακοίνωσε ότι η εταιρεία συνεργάζεται με σχεδόν το 50% του στόλου ταξί της Αττικής, ενώ επισημαίνει την ανάγκη για καινοτομία και βελτίωση των υπηρεσιών μεταφοράς στην Ελλάδα. Αντίστοιχα, η Άσπα Τοπαλίδου, γενική διευθύντρια της Freenow Ελλάδας, αναφέρθηκε στην ασάφεια του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τις πλατφόρμες κινητικότητας, τονίζοντας ότι αυτή αποτρέπει τις επενδύσεις και την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ