Το ελληνικό καλοκαίρι, από τη νοσταλγία στη σύγχρονη πραγματικότητα, βρέθηκε στο επίκεντρο συζήτησης κατά τη πρώτη ημέρα του συνεδρίου «Eπανεξετάζοντας τον τουρισμό το 2025», το οποίο διοργανώνει η εφημερίδα «Καθημερινή» στο ΚΠΙΣΝ (Φάρος), στις 18 και 19 Νοεμβρίου.
Σύμφωνα με τον Στάθη Καλύβα, καθηγητή στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, η αναφορά στο ελληνικό καλοκαίρι έχει αρκετές ρίζες, με τον τουρισμό να έχει επηρεαστεί από την εξέλιξη του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Ο κ. Καλύβας ανέφερε ότι το ελληνικό καλοκαίρι ρίζωσε στις ψυχές των ανθρώπων και έφτασε στο πιο προχωρημένο σημείο του, το διάστημα ανάμεσα στο 1970 και 2010, όταν γενιές Ελλήνων εφήβων διαμόρφωσαν τον ψυχισμό τους περνώντας ανέμελα καλοκαίρια.
Σήμερα, τα πράγματα έχουν αλλάξει. «Υπάρχει ένας μεγάλος πειραματισμός. Το μοντέλο που εξελίσσεται μπροστά στα μάτια μας πιστεύω ότι δεν έχει μέλλον. Ο τουρισμός θα πέσει θύμα της δημοφιλίας του», τόνισε ο κ. Καλύβας. Προβλέπει ότι θα περάσουμε από το μάρκετινγκ σε ένα μοντέλο επιλογής πελατείας, όπως συμβαίνει σε τουριστικούς προορισμούς όπως η Βενετία, που απαιτεί είσοδο.
Πόσο όμως ενδιαφέρει τον τουριστικό κλάδο η διατήρηση της ταυτότητας; Ο Γιάννης Ρέτσος, CEO Electra Hotels & Resorts, πρόεδρος ΔΣ του Ιδρύματος Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), ανέφερε ότι ο τουρισμός εργάζεται πάνω στην ταυτότητα και το brand Ελλάδα ήταν στις πέντε πρώτες θέσεις παγκοσμίως πριν από την πανδημία.
Ο κ. Ρέτσος τόνισε την ανάγκη στρατηγικής από την κυβέρνηση και την τοπική αυτοδιοίκηση για τη δημιουργία ενός τουριστικού προϊόντος με ισχυρή ταυτότητα, ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα, αναφέροντας επίσης την ανάγκη βελτίωσης των υποδομών. «Χρειάζονται επενδύσεις σε υποδομές, αλλά χωρίς στρατηγική, αυτές οι επενδύσεις κινδυνεύουν να είναι χωρίς αντίκρισμα», υπογράμμισε.
Εστιάζοντας στον όρο «βιώσιμος» τουρισμός, ο Δημήτρης Καραβέλλας, γενικός διευθυντής WWF Ελλάς, ανέφερε ότι «ο βιώσιμος τουρισμός λαμβάνει πλήρως υπόψη τις τρέχουσες και μελλοντικές επιπτώσεις, καλύπτοντας τις ανάγκες επισκεπτών, βιομηχανίας και κοινοτήτων». Τόνισε την ανάγκη να μετρήσουμε το αποτύπωμα του ελληνικού τουρισμού και να δούμε πώς μπορεί να μειωθεί η ζημιά που προκαλεί, ενώ συνεχίζει να φέρνει κέρδος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
![]()
