Οι νεαροί πρωταγωνιστές στο καινούργιο βιβλίο του Βαγγέλη Ραπτόπουλου «Αθωότητα», εκδόσεις Κέδρος, είναι ο Τζώρτζης και ο Λένος, που μας θυμίζουν τους Τζωρτζ και Λένι στη νουβέλα «Άνθρωποι και ποντίκια» (1937) του Τζον Στάινμπεκ. Ο Ραπτόπουλος διασκευάζει τον Στάινμπεκ, εγκλιματίζοντας την ιστορία στα ελληνικά δεδομένα. Αντί για τη δεκαετία του 1930 και την οικονομική ύφεση του 1929, έχουμε τη σύγχρονη Αθήνα και την καθημερινή της μιζέρια, ενώ η αποθήκη με δέματα εντύπων για βιβλιοδεσία στην ελληνική πρωτεύουσα αντικαθιστά το ράντσο στην Καλιφόρνια. Οι συνθήκες, όμως, δεν διαφέρουν.
Δυο ανήλικοι νέοι καταπιάνονται με μια δουλειά χωρίς προοπτικές, αλλά ούτε αυτό τους εμποδίζει να ονειρεύονται, ούτε να δουν τα όνειρά τους να καταρρέουν. Ο Τζώρτζης είναι δραστήριος, γρήγορος και έξυπνος, ενώ ο Λένος είναι θηριώδης και διανοητικά πειραγμένος. Η κοινή τους κακή μοίρα τους συνδέει, αφού είναι χωρίς γονείς ή παρατημένοι από το συγγενικό τους περιβάλλον, οικονομικά καταπιεσμένοι και χωρίς τη παραμικρή ελπίδα. Οι δυο τους εκφράζουν τη απόγνωση μέσα από τη σχέση τους, με τον Τζώρτζη να φαίνεται ως ο καταφερτζής και τον Λένο ως ο αδέξιος.
Ο Ραπτόπουλος προοικονομεί τη χρεοκοπία των ονείρων τους, όπως και ενός γέρου συναδέλφου τους, με κάθε νέο όνειρο να αποτελεί ένα βήμα πιο κοντά στην αναπόφευκτη καταστροφή. Ο αγαθός Λένος ενσαρκώνει τη λατρεία του για το απαλό και τρυφερό, γεγονός που τον οδηγεί σε έντονες και συγκινητικές σκηνές. Η ιστορία απογειώνεται όταν ο Τζώρτζης αναγκάζεται να πνίξει τον Λένο για να τον σώσει από την επιθετικότητα των άλλων.
Ο Ραπτόπουλος συνδυάζει τις διασκευές με την αναζήτηση καθολικών ανθρωπίνων καταστάσεων, χωρίς να περιορίζεται στο αμερικανικό περιβάλλον του Στάινμπεκ. Οι έννοιες της φιλίας, της αγάπης, της προδοσίας και της ανασφάλειας γίνονται καθολικές και δίνουν νέα διάσταση στην ανθρώπινη εμπειρία. Έτσι, η λογοτεχνία κερδίζει σε βάθος και χαρακτήρες, αποφεύγοντας όμως την εύκολη λύση της σωτηρίας των ηρώων, αφήνοντάς τους να παραδώσουν τον εαυτό τους σε μια σκληρή πραγματικότητα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ