Οι λιμενικές υποδομές της Ελλάδας, η ποντοπόρος ναυτιλία και η ενέργεια, δημιουργούν ένα νέο πλαίσιο ασφάλειας και ανάπτυξης για τη χώρα, καθώς τα αμερικανικά και ελληνικά εθνικά συμφέροντα συγκλίνουν. Τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Καθημερινή της Κυριακής».
Όπως σημείωσε, μετά τις πρόσφατες συμφωνίες με αμερικανικές εταιρείες για εξόρυξη υδρογονανθράκων στην Ελλάδα και την εισαγωγή αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου, η συνεργασία Ελλάδας-ΗΠΑ φαίνεται πως περνάει πλέον στις λιμενικές υποδομές. Η Αμερική εξορύσσει σχιστολιθικό αέριο, το οποίο θέλει να εξάγει μέσω των ελληνικών υποδομών στους φίλους και συμμάχους στην Ευρώπη. Η Ελλάδα διαθέτει τον ισχυρότερο στόλο στον κόσμο, ιδιαίτερα στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG, που μπορούν να το μεταφέρουν από τις Ηνωμένες Πολιτείες στα ελληνικά λιμάνια και μέσω αγωγών σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Παράλληλα, η χώρα προχωρά σε γεωτρήσεις νοτίως της Κρήτης και στο Ιόνιο, σε συνεργασία με ελληνικές και αμερικανικές εταιρείες για την εύρεση φυσικού αερίου και πετρελαίου. Έτσι, οι λιμενικές υποδομές, η ποντοπόρος ναυτιλία και η ενέργεια δημιουργούν ένα νέο πλαίσιο ασφάλειας στην περιοχή, που θα συνοδεύεται από την ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης και της απασχόλησης για τη χώρα μας.
«Μπορεί, λοιπόν, να αναπτυχθεί μια ακόμα βαριά βιομηχανία της χώρας», όπως είπε, προσδιορίζοντας το υγροποιημένο φυσικό αέριο ως «το καύσιμο του παρόντος, αλλά και του άμεσου μέλλοντος, δηλαδή το μεταβατικό καύσιμο, μέχρι η τεχνολογία να μπορέσει να μας δώσει την επόμενη ασφαλή μορφή ενέργειας. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν εναλλακτικές, ούτε σε ποσότητες, ούτε από πλευράς ασφάλειας, ούτε σε ανταγωνιστικές τιμές».
Ερωτηθείς για τη στάση της Ελλάδας στη συμφωνία για το νέο πλαίσιο μηδενικών ρύπων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), ο υπουργός διευκρίνισε ότι η συμφωνία αδικεί το μοναδικά ευρέως χρησιμοποιούμενο μεταβατικό καύσιμο LNG. Επισημαίνοντας ότι «η προοπτική να επιβάλλονται πρόστιμα, ύψους ακόμα και δισεκατομμυρίων, από το 2027 και μετά, θα οδηγούσε στην απαγόρευσή του, χωρίς εναλλακτική επιλογή». Σημείωσε ότι «τα πρόστιμα που θα επιβάλλονταν στον κλάδο θα μετακυλίονταν στους ναυλωτές και -μην έχετε αμφιβολία- από εκεί στην πραγματική οικονομία», δηλαδή σε αύξηση του πληθωρισμού και των τιμών ενέργειας και προϊόντων.
Αν σκεφτεί κανείς ότι πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου γίνεται διά θαλάσσης, αντιλαμβάνεται τον δυνητικό αντίκτυπο στο κόστος ζωής για τον μέσο πολίτη. Έγιναν διαβουλεύσεις με τον κλάδο της ναυτιλίας, διπλωμάτες και άλλων χωρών, προκειμένου να ληφθεί η σωστή απόφαση. Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, προέκρινε πολύ σωστά η Ελλάδα να απέχει από την ψήφιση αυτής της συμφωνίας».
Ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε ότι η χώρα διαδραμάτισε πρωταγωνιστικό ρόλο στην αναβολή ψήφισης της συμφωνίας για το νέο ειδικό πλαίσιο εκπομπών άνθρακα. Όπως ανέφερε, «η δική μας ορθή θέση είναι να προχωρήσουμε σε νέες διαβουλεύσεις, προκειμένου να διαμορφωθούν οι συνθήκες μετάβασης σε πράσινα καύσιμα, με ασφαλή και ομαλό τρόπο».
Όσον αφορά το ενδεχόμενο χρήσης πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλία, ο υπουργός σημείωσε ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί στο μέλλον και ότι «θα απαιτηθούν ένα πλαίσιο ασφάλειας, ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας και κοινωνική αποδοχή».
Απαντώντας για το αμερικανικό ενδιαφέρον στις λιμενικές υποδομές της Αττικής, ο κ. Κικίλιας ανέφερε πως υπάρχουν προοπτικές επενδύσεων σε ελληνικά λιμάνια και ότι οι συνομιλίες για μια αμοιβαία επωφελή συνεργασία έχουν ήδη αρχίσει.
Τέλος, επεσήμανε ότι «η Νέα Δημοκρατία λογοδοτεί στην κοινωνία και στη μεσαία τάξη», διαβεβαιώνοντας ότι οι κυβερνήσεις της έχουν διαχειριστεί κρίσεις που επηρεάζουν την κοινωνία και ότι πρέπει να συνεχίσουν να στηρίζουν την κοινωνία και να εφαρμόζουν πολιτικές ευκαιριών και ελπίδας για τους νέους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
![]()
