Αναξιοπιστία των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης για ενημέρωση, σύμφωνα με μελέτη

Αναξιοπιστία των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης για ενημέρωση, σύμφωνα με μελέτη

Σύγχυση μεταξύ πληροφορίας και ευθυμογραφήματος, λάθος ημερομηνίες και κατασκευασμένες λεπτομέρειες καταδεικνύουν τα σοβαρά λάθη που διαπράττουν οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, όπως η ChatGPT, όταν ερωτώνται σχετικά με την επικαιρότητα. Σύμφωνα με μεγάλη μελέτη που δημοσιοποιήθηκε από τα ευρωπαϊκά δημόσια ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά δίκτυα, οι εφαρμογές αυτές κάνουν λάθη σχεδόν μία φορά στις δύο.

Το τεστ διενεργήθηκε σε τέσσερις γνωστές εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης: το ChatGPT της OpenAI, το Copilot της Microsoft, το Gemini της Google και το Perplexity. Συνολικά, 45% των απαντήσεών τους περιείχαν τουλάχιστον ένα σημαντικό πρόβλημα, ανεξαρτήτως γλώσσας και περιοχής. Αυτή η μελέτη συντονίστηκε από την Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση (UER, EBU) και βασίστηκε σε προηγούμενες εργασίες του BBC.

Ανάμεσα στις απαντήσεις, μία στις πέντε περιείχε μείζονα λάθη, με παρωχημένες πληροφορίες και επινοημένες λεπτομέρειες. Από τις τέσσερις εφαρμογές, το Gemini παρουσίασε τα πιο κακά αποτελέσματα, καθώς υπήρξαν σημαντικά προβλήματα στα τρία τέταρτα των απαντήσεών του, κυρίως λόγω των μέτριων επιδόσεών του στην ορθή αναφορά πηγών.

Η μελέτη περιλάμβανε είκοσι δύο δημόσια μέσα ενημέρωσης από δεκαοκτώ χώρες, κυρίως ευρωπαϊκές, που έθεσαν τα ίδια ερωτήματα σχετικά με την επικαιρότητα στις εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Σε 3.000 απαντήσεις καταγράφηκαν συχνά προβλήματα με παρωχημένες πληροφορίες. Για παράδειγμα, στην ερώτηση Ποιος είναι πάπας;, η απάντηση που δόθηκε ήταν ο Φραγκίσκος, αν και είχε αποβιώσει και είχε ήδη αναλάβει ο διάδοχος του, ο Λέων ΙΔ’.

Σε μία άλλη περίπτωση, το Gemini εκλήφθηκε να αναφέρει ψευδώς ότι ο Ίλον Μασκ είχε επιδείξει ναζιστικό χαιρετισμό, ερμηνεύοντας κυριολεκτικά ένα σατιρικό χρονογράφημα. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης εξακολουθούν να μην είναι αξιόπιστος τρόπος για την κατανάλωση πληροφοριών, όπως υποστηρίζουν οι αναλυτές.

Ωστόσο, οι εφαρμογές αυτές χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο για ενημέρωση, ιδίως από τους νέους. Σύμφωνα με μια παγκόσμια έκθεση του Ινστιτούτου Reuters, το 15% των κάτω των 25 ετών χρησιμοποιούν αυτές τις εφαρμογές εβδομαδιαίως για να ενημερωθούν σχετικά με την επικαιρότητα. Η παρούσα μελέτη είναι η πρώτη τέτοιου είδους έκτασης, όπως δήλωσε ο διευθυντής του Radio France αρμόδιος για την καινοτομία.

Loading

Play