Με τον πήχη να τίθεται ακόμα πιο ψηλά για την καλλιτεχνική περίοδο 2025/26, η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει ως εναρκτήρια παραγωγή τη «Τζοκόντα» του Αμίλκαρε Πονκιέλλι, μια νέα, διεθνή συμπαραγωγή της με το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ και τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου.
Λίγες ώρες πριν από την πολυαναμενόμενη πρεμιέρα της «Τζοκόντα», το ΑΠΕ-ΜΠΕ βρέθηκε στις πρόβες και συνομίλησε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Κόβεντ Γκάρντεν και σκηνοθέτη της παράστασης, Όλιβερ Μίερς, τη διεθνούς φήμης μεσόφωνο, Ανίτα Ρατσβελισβίλι και τον καταξιωμένο βαθύφωνο, Τάσο Απόστολου.
«Το ταλέντο θα κρατά πάντα την όπερα ζωντανή»
Ο Όλιβερ Μίερς, καλλιτεχνικός διευθυντής της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου από το 2017, αποτελεί έναν από τους πιο περιζήτητους σκηνοθέτες της όπερας στην Ευρώπη. Η «Τζοκόντα» του εκτυλίσσεται στη Βενετία του σήμερα, ωστόσο η σκηνοθεσία του είναι συνεπής στο πνεύμα του έργου και έχει ως πυξίδα της το έργο του Βικτόρ Ουγκώ «Άγγελος, τύραννος της Πάδοβας», το οποίο αποτελεί και τη βάση για την υπόθεση της όπερας.
«Ήθελα να δώσω στην πλοκή βάθος και στους χαρακτήρες πρόθεση. Να κάνω κάτι που να είναι ταυτόχρονα ευθύ, ενθουσιώδες και άμεσο», ανέφερε ο κ. Μίερς. Όπως εξήγησε, έχει επηρεαστεί και από το σύμπαν του Ιταλού σκηνοθέτη Πάολο Σορεντίνο, επισημαίνοντας τον τρόπο που συνδυάζει τη σύγχρονη και μοντέρνα αίσθηση με την κλασική, ιταλική αρχιτεκτονική. «Αποτέλεσε ένα πολύ ενδιαφέρον σημείο για να εξερευνήσω το έργο», τόνισε.
Όσον αφορά το μέλλον της όπερας, δηλώνει αισιόδοξος, πιστεύοντας ότι υπάρχει τρόπος να συνεχίσει να υπάρχει, παρά τις προκλήσεις. «Το ταλέντο είναι εκείνο που θα κρατά πάντα την όπερα ζωντανή», επεσήμανε.
«Είναι αλήθεια ότι, στη Γερμανία και την Αυστρία κυρίως, το κοινό έχει απομακρυνθεί τελευταία από την όπερα, καθώς η τάση στις παραγωγές είναι να ενσωματώνουν ιδέες περισσότερο από συναισθήματα και να παραγκωνίζουν την αισθητική», παραδέχθηκε, αλλά πρόσθεσε: «Η όπερα, ωστόσο, πάντα καταφέρνει να ανανεώνεται, αναπληρώνεται και να αναζωογονείται από τα μεγάλα ταλέντα της κάθε εποχής…»
Η δική του «συνταγή»; «Για μένα, σημασία έχει να δημιουργήσει κανείς ένα έργο που έχει ζωή, εξαίσιο σχεδιασμό, ξεκάθαρη ιστορία…», ανέφερε.
Η Λυρική «συνομιλεί» ισάξια με τα μεγάλα λυρικά θέατρα
Τη σημασία της καλής επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των συντελεστών υπογράμμισε και ο Τάσος Αποστόλου, βαθύφωνος της Λυρικής, ο οποίος τόνισε τη σημασία των συνεργασιών που έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια η ΕΛΣ με λυρικά θέατρα και φεστιβάλ του εξωτερικού.
«Είναι πολύ σημαντικό, κατά τη γνώμη μου, ότι ανοίγει ένα παράθυρο προς τα έξω και η Λυρική, χρησιμοποιώντας τις δικές της δυνάμεις, δείχνει ότι είναι σε ένα καλό επίπεδο και αντιμετωπίζεται ισάξια με μεγάλα λυρικά θέατρα του εξωτερικού», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Τέτοιες συνεργασίες κάνουν τη Λυρική γνωστή στο εξωτερικό και δίνουν την ευκαιρία να φανεί το έργο της, το οποίο είναι σημαντικό», τόνισε.
Η παραγωγή της όπερας του Αμίλκαρε Πονκιέλλι, «Τζοκόντα», θα παρουσιαστεί σε μια νέα διεθνή συμπαραγωγή στις 19, 22, 25, 29 Οκτωβρίου και 1, 4, 7 Νοεμβρίου 2025 στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ, με προβολή που θα είναι προσβάσιμη για όλους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ