Οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τα λείψανα ενός εμπορικού πλοίου του 16ου αιώνα σε βάθος άνω των 2,5 χιλιομέτρων στα ανοιχτά της νότιας Γαλλίας, το βαθύτερο τέτοιο εύρημα στο τμήμα της Μεσογείου ή σε άλλα γαλλικά ύδατα.
Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι το πλοίο έπλεε από τη βόρεια Ιταλία φορτωμένο με κεραμικά και μεταλλικές ράβδους πριν βυθιστεί. Παρά το γεγονός ότι εντοπίστηκαν και λίγα σύγχρονα οικιακά απορρίμματα ανάμεσα στο βυθισμένο φορτίο σε βάθος 2.567 μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, οι επιστήμονες είναι ενθουσιασμένοι με το αρχαιολογικό υλικό που διατηρήθηκε σε μεγάλο βαθμό ανέπαφο. «Είναι το βαθύτερο ναυάγιο που έχει βρεθεί ποτέ στα γαλλικά χωρικά ύδατα», δήλωσε την Τετάρτη ο Αρνό Σομάς, επικεφαλής του τμήματος υποβρύχιας αρχαιολογίας του γαλλικού υπουργείου Πολιτισμού.
Ένα υποβρύχιο μη επανδρωμένο σκάφος εντόπισε τυχαία το βυθισμένο πλοίο στις αρχές Μαρτίου στα ύδατα κοντά στο Σεν Τροπέ στη νοτιοανατολική Γαλλία, δήλωσε ο αναπληρωτής νομάρχης ναυτιλίας Τιερί ντε λα Μπουργκάντ. “Το σόναρ εντόπισε κάτι αρκετά μεγάλο, οπότε πήγαμε πίσω με την κάμερα της συσκευής, στη συνέχεια προχωρήσαμε με ένα υποβρύχιο ρομπότ για να τραβήξουμε εικόνες υψηλής ποιότητας”, είπε. Το σκάφος περιπολούσε στο βυθό της θάλασσας στο πλαίσιο ενός κυβερνητικού προγράμματος για την εξερεύνηση και την παρακολούθηση των πόρων της Γαλλίας σε μεγάλο βάθος, από ορυκτά μέχρι καλώδια διαδικτύου σε μεγάλο βάθος. Η αρχαιολόγος Μαρίν Σαντάνια δήλωσε ότι οι ειδικοί ανακάλυψαν περίπου 200 αμφορείς ανάμεσα στα συντρίμμια στην τοποθεσία που έχουν ονομάσει “Camarat 4”.
Ορισμένοι από αυτούς τους αμφορείς έφεραν το μονόγραμμα “IHS”, τα τρία πρώτα γράμματα του ελληνικού ονόματος του Ιησού, ή καλύπτονταν με φυτικά και γεωμετρικά μοτίβα. Αυτές οι λεπτομέρειες υποδεικνύουν ότι μάλλον οι αμφορείς προέρχονταν από την περιοχή της Λιγουρίας, στη σημερινή βόρεια Ιταλία.
Σαν να πάγωσε ο χρόνος
Οι ειδικοί εντόπισαν επίσης σωρούς από περίπου 100 κίτρινες πλάκες, δύο καζάνια, μια άγκυρα και έξι κανόνια. Εντοπίστηκαν επίσης σύγχρονα απορρίμματα, όπως ένα κουτάκι αναψυκτικού ή ένα άδειο δοχείο γιαουρτιού. Αλλά παρά ταύτα, “ο χώρος – χάρη στο βάθος του που εμπόδισε οποιαδήποτε ανάκτηση ή λεηλασία – παρέμεινε ανέπαφος, σαν να πάγωσε ο χρόνος, κάτι που είναι εξαιρετικό”, δήλωσε η Σαντάνια. Τα επόμενα δύο χρόνια, η ίδια και οι συνάδελφοί της σχεδιάζουν να καταρτίσουν μια τρισδιάστατη ψηφιακή απεικόνιση του πλοίου, καθώς και να εξάγουν δείγματα από την περιοχή για να τα μελετήσουν καλύτερα πριν τα παρουσιάσουν στο ευρύτερο κοινό.
Σύμφωνα με το υπουργείο Άμυνας που είναι υπεύθυνο για την εξερεύνηση των βαθέων υδάτων της Γαλλίας, οι ερευνητές θα αφαιρέσουν αντικείμενα από το ναυάγιο καθοδηγώντας ένα υποβρύχιο ρομπότ με τσιμπίδες ή βραχίονες, μέσω ενός μακριού καλωδίου που συνδέει τη συσκευή με ένα σκάφος στην επιφάνεια. Το μεγαλύτερο βάθος που είχαν βρει κάποιο ναυάγιο οι Γάλλοι επιστήμονες μέχρι τώρα ήταν ένα βυθισμένο σκάφος 2,3 χιλιόμετρα κάτω από τη στάθμη της θάλασσας στα ανοικτά της πόλης Τουλόν στον νότο, το 2019. Τα συντρίμμια ανήκαν στο La Minerve, ένα γαλλικό υποβρύχιο που βυθίστηκε το 1968 με 52 μέλη του πληρώματος του Πολεμικού Ναυτικού, τέσσερα μόλις λεπτά μετά την έναρξη μιας αποστολής ρουτίνας.
Πηγή: afp.com