Η επεισοδιακή πορεία του Κωστή Παρθένη: Ένας ζωγράφος με σημαντική κληρονομιά

Η επεισοδιακή πορεία του Κωστή Παρθένη: Ένας ζωγράφος με σημαντική κληρονομιά

Ο Κωστής Παρθένης, ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους ζωγράφους της Ελλάδας, ζητούσε από τους μαθητές του να αποτυπώσουν τη φύση με τη μέθοδο που τους δίδαξε. Ένας από αυτούς, ωστόσο, εξέφρασε την αντίθεσή του, δηλώνοντας: «Δεν μπορώ. Δεν θέλω την ευθεία, την καμπύλη, τον τόνο, τη σύνθεση. Δεν είμαι εγώ αυτός». Αυτή η δήλωση προμήνυε τις προκλήσεις που θα αντιμετώπιζαν στη συνεργασία τους. Ο μαθητής πίστευε ότι η τέχνη είναι η φύση του ζωγράφου, ενώ ο δάσκαλος υποστήριζε ότι η τέχνη απαιτεί και μέθοδο.

Για να αποφύγει τις επιπλήξεις του Παρθένη, ο μαθητής αποφάσισε να ακολουθήσει τον καλύτερο της τάξης, ελπίζοντας ότι θα γλιτώσει από τις παρατηρήσεις του δασκάλου. Όταν ήρθε η ώρα των διορθώσεων, η αγωνία ήταν μεγάλη, καθώς ο Παρθένης ήταν γνωστός για την αυστηρότητά του. Ο Γιάννης Τσαρούχης, μαθητής του, θα γράψει ότι ο δάσκαλος διόρθωνε σχεδόν με νοήματα των ματιών του. Ο Παρθένης, βλέποντας τα έργα, ζήτησε από τους μαθητές του να παρατηρήσουν τη διαφορά ανάμεσα σε αυτά που αποτύπωναν τη φύση και σε αυτά που ήταν απλώς αντιγραφές.

Η τέχνη του Παρθένη ενσωμάτωνε την ελληνικότητα και το φως της Αττικής. Εμφανίστηκε στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της ιμπρεσιονιστικής επανάστασης, αποτυπώνοντας τη ζωή στην ύπαιθρο και την πόλη. Η δουλειά του αναδείκνυε την ανάγκη για επιστροφή στο κλασικό και την αναζήτηση της ισορροπίας στην τέχνη. Ο Παρθένης ίδρυσε την «Ομάδα Τέχνη», που έθεσε τα θεμέλια του ελληνικού μοντερνισμού, και η δουλειά του συνεχίζει να γοητεύει τους κριτικούς.

Ωστόσο, η πορεία του δεν ήταν χωρίς αντιπαραθέσεις. Το 1923, όταν υποψήφιος για καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών, αντιμετώπισε την απόρριψη λόγω της «ελευθεριάζουσας» χρωματικής του κλίμακας. Παρά τις αντιδράσεις, ο Παρθένης συνέχισε να διδάσκει και να προωθεί τις νεωτεριστικές τάσεις, ενώ η ζωή του γεμάτη συγκρούσεις και προκλήσεις, κατέληξε σε μια δραματική απομόνωση. Το 1947, παραιτήθηκε από τη Σχολή και αποσύρθηκε, ζώντας σε συνθήκες ένδειας, ενώ η ζωή του επιδεινώθηκε με τον θάνατο της συζύγου του, Ιουλίας, το 1966.

Η τελευταία του περίοδος ήταν γεμάτη συγκρούσεις με το Δημόσιο, καθώς αρνήθηκε να εγκαταλείψει το σπίτι του κατά την απαλλοτρίωση. Στο τέλος, ο Κωστής Παρθένης άφησε την τελευταία του πνοή το 1967, με την κληρονομιά του να παραμένει ζωντανή στην ελληνική τέχνη.

Loading

Play