Αντιμέτωπη με σοβαρές κατηγορίες βρίσκεται η Shein, ο παγκόσμιος κολοσσός της fast fashion, καθώς 21 οργανώσεις προστασίας καταναλωτών από ισάριθμες ευρωπαϊκές χώρες κατέθεσαν επίσημη καταγγελία στην Κομισιόν.
Όπως υποστηρίζουν, η εταιρεία εφαρμόζει παραπλανητικές τεχνικές που εξωθούν τους καταναλωτές σε αλόγιστες αγορές.
Την πρωτοβουλία συντονίζει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτών (BEUC), ο οποίος συνοδεύει την αναφορά του με έναν φάκελο 29 σελίδων. Σε αυτόν καταγράφονται παραδείγματα από τις λεγόμενες “dark patterns” – πρακτικές που επηρεάζουν ύπουλα τη συμπεριφορά του χρήστη, όπως ψεύτικες αντίστροφες μετρήσεις, φράσεις πίεσης του τύπου «τελευταίο κομμάτι» και συναισθηματική χειραγώγηση (confirm shaming).
Τι ζητούν οι οργανώσεις
Ο BEUC καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να απαιτήσει διαφάνεια από την Shein για τη διαχείριση αποθεμάτων και εκπτώσεων. Αν η εταιρεία δεν μπορέσει να τεκμηριώσει τους ισχυρισμούς της, προτείνεται η απαγόρευση συγκεκριμένων πρακτικών εντός της Ε.Ε.
Η απάντηση της Shein
Από την πλευρά της, η εταιρεία απορρίπτει τις κατηγορίες και καταγγέλλει την άρνηση του BEUC να μπει σε διάλογο. «Η άρνησή τους είναι απογοητευτική, ειδικά τη στιγμή που η Shein σημειώνει διαρκή άνοδο στην ευρωπαϊκή αγορά», αναφέρει η επίσημη ανακοίνωση, τονίζοντας ότι συνεργάζεται με τις αρμόδιες εθνικές αρχές και την Κομισιόν για να αποδείξει τη συμμόρφωση της με το νομικό πλαίσιο.
Πέρα από την παραπλάνηση – Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις
Η καταγγελία επεκτείνεται και στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Shein. Ο BEUC επισημαίνει ότι η εταιρεία ενισχύει την υπερκατανάλωση, προωθώντας προϊόντα χαμηλής ποιότητας, με κάποιες σειρές να περιέχουν επικίνδυνες χημικές ουσίες. «Οι πρακτικές αυτές δεν πλήττουν μόνο το πορτοφόλι των καταναλωτών, αλλά και τον ίδιο τον πλανήτη», σημειώνεται.
Υπό στενή παρακολούθηση
Όπως αποκάλυψε ο Guardian, η παρέμβαση του BEUC έρχεται σε συνέχεια έρευνας της Κομισιόν και του Δικτύου Συνεργασίας για την Προστασία Καταναλωτών (CPC). Η Shein έχει ήδη ειδοποιηθεί για πιθανές παραβιάσεις του ευρωπαϊκού δικαίου – από ψευδείς εκπτώσεις μέχρι παραπλανητικές ετικέτες προϊόντων και επιθετικές πωλήσεις.
Οι ευρωπαϊκές αρχές ζητούν άμεση συμμόρφωση, με την προειδοποίηση ότι ενδέχεται να επιβληθούν βαριά πρόστιμα, εφόσον δεν τηρηθούν οι προβλεπόμενοι κανόνες.