Αναλύουμε την επίδραση της Black Friday στις χριστουγεννιάτικες αγορές και τις τάσεις της κατανάλωσης στην ελληνική αγορά. Η Black Friday και η διαδικτυακή της εκδοχή, η Cyber Monday, ανήκουν πλέον στο παρελθόν, αφήνοντας πίσω τους ανάμικτα και συχνά αρνητικά αποτελέσματα για την οικονομία της εκπτωτικής περιόδου. Αν και υπήρξαν πολλές φωνές που επεσήμαναν τη δυνατότητα αγοράς προϊόντων σε χαμηλές τιμές κατά τη διάρκεια της Black Friday, αυτό έχει επηρεάσει σημαντικά τις εορταστικές αγορές.
Η Black Friday έχει μεταφέρει τις δαπάνες των εορτών νωρίτερα, καθιστώντας τον Νοέμβριο περίοδο με υψηλότερες πωλήσεις από τις παραδοσιακές εβδομάδες των Χριστουγέννων. Αυτό δεν αποτελεί μόνο ελληνικό φαινόμενο, καθώς οι εκπτώσεις αυτές ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να προγραμματίζουν τις αγορές τους νωρίτερα, επηρεάζοντας την κατανάλωση και τις πωλήσεις στο λιανεμπόριο.
Η πραγματικότητα στην ελληνική αγορά είναι πιο αισιόδοξη απ’ ό,τι προέβλεπαν οι Κασσάνδρες, καθώς δεν παρατηρείται σημαντική μετατόπιση των δαπανών προς τη Black Friday. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, “οδεύουμε με προσδοκίες ότι η αγορά θα λειτουργήσει όπως κάθε άλλη χρονιά”. Μάλιστα, έρευνες δείχνουν ότι η ελληνική Black Friday δεν ‘έκλεψε’ κάποιο μερίδιο από τις εορταστικές αγορές, με τις καταναλωτικές τάσεις να παραμένουν σταθερές.
Παρά την έκπτωση που σημειώνεται στη διάρκεια αυτής της περιόδου, η καταβολή δώρων και επιδομάτων στους εργαζόμενους θα μπορούσε να αποτελέσει το κλειδί για την αύξηση της κατανάλωσης το επόμενο διάστημα, ενώ ενδέχεται να επιφέρει και αύξηση των πωλήσεων για το λιανεμπόριο.
Κατά την εορταστική περίοδο, σχεδόν το 50% των εμπορικών επιχειρήσεων ανέφεραν υψηλότερες πωλήσεις σε σύγκριση με το 2023, με το 39% να παραμένει σταθερό. Η ανάγκη για προσφορές κατά την εορταστική περίοδο έχει καταστεί επιτακτική, με το 51% των επιχειρήσεων να μειώνουν τις τιμές τους από 11% έως 20%. Αυτή η στρατηγική ενδέχεται να είναι κρίσιμη για την επιβίωση των επιχειρήσεων εν μέσω αυξανόμενου λειτουργικού κόστους και μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών.
Πηγή περιεχομένου: in.gr
![]()
