Η Κροατία έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ενεργειακό κόμβο, αξιοποιώντας τη στρατηγική της γεωγραφική θέση ως σταυροδρόμι μεταξύ Μεσογείου και Κεντρικής Ευρώπης. Ο υπουργός Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, Γκόρνταν Γκρλιτς Ράντμαν, τόνισε τη σημασία της προμήθειας ενέργειας στις γειτονικές χώρες, ειδικά σε εκείνες που δεν έχουν πρόσβαση στη θάλασσα, κατά τη διάρκεια του «Energy Transition Summit: East Med & Southeast Europe» στην Αθήνα.
Η Κροατία επιδιώκει την ενεργειακή ανεξαρτησία από το ρωσικό φυσικό αέριο και πετρέλαιο, κάτι που έχει επιτευχθεί με την λειτουργία του τερματικού σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) από το 2021. Ο υπουργός επισήμανε ότι η χώρα έχει διπλασιάσει τη δυναμικότητά του, εν μέσω των προκλήσεων που προκάλεσε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Αναφερόμενος στον αγωγό JANAF, ο κ. Ράντμαν δήλωσε ότι παρέχει δυνατότητες προμήθειας αργού πετρελαίου στις γειτονικές χώρες, ενισχύοντας τη θέση της Κροατίας ως ενεργειακού κόμβου στην περιοχή.
Η Κροατία στοχεύει στη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας και την ανάπτυξη υποδομών, με στόχο την καλή περιφερειακή συνεργασία, ιδιαίτερα με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων. Επιπλέον, η χώρα προγραμματίζει επενδύσεις στην Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών, που προωθεί την ενεργειακή ασφάλεια και τη συνεργασία στην περιοχή.
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι η ενεργειακή πολιτική της ΕΕ πρέπει να περιορίσει την εξάρτηση από εξωτερικούς προμηθευτές και να ενισχύσει τις δικές της υποδομές αποθήκευσης. Η Κροατία, ως συνιδρύτρια της Πρωτοβουλίας, επισημαίνει την ανάγκη για επενδύσεις και συνεργασία για την ανάπτυξη της περιοχής και την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας.
![]()

